
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
podzakonski predpis, ki bo podrobneje določal pogoje in pravila 
za posamezne deležnike znotraj verige preskrbe s hrano za vstop 
v shemo. Cilj pridobitve tega certifikata je, da se vzdolž celotne 
verige zmanjša količina odpadne hrane.
Področje shem kakovosti se usklajuje z Uredbo 2024/1143/
EU, ki ureja področje geografskih označb in shem kakovosti za 
kmetijske proizvode, živila, vina in žgane pijače in je bila sprejeta 
aprila 2024. Uredba je poenotila in združila postopke registracije 
za kmetijske proizvode, živila, vino in žgane pijače. Večji pouda-
rek je tudi na zaščiti geografskih označb pri trženju na spletu in 
uporabi domenskih imen, vključitvi trajnostih praks pri proizvodnji 
zaščitenih proizvodov, večja moč se daje tudi skupinam oziroma 
priznanim skupinam proizvajalcev. S tega vidika bo vsebina, ki se 
nanaša na sheme kakovosti prevzeta iz ZKme-1 ter dopolnjena z 
novostmi iz navedene uredbe.
Podrobneje se z zakonom ureja področje delovanja verige 
preskrbe s kmetijskimi in živilskimi proizvodi. V to poglavje 
je prenesena Direktiva (EU) 2019/633 Evropskega parlamenta in 
Sveta z dne 17. aprila 2019 o nepoštenih trgovinskih praksah med 
podjetji v verigi preskrbe s kmetijskimi in živilskimi proizvodi (UL 
L št. 111 z dne 25. 4. 2019, str. 59). Določeni so plačilni roki in 
nedovoljena ravnanja v verigi preskrbe s kmetijskimi in živilskimi 
proizvodi. Poglavje vsebuje tudi pogodbena razmerja v sektorju 
mleka in opredeljuje pisnost pogodb v verigi preskrbe s hrano. 
Nadzor nad nedovoljenimi ravnanji izvaja Javna agencija RS za 
varstvo konkurence, ki ima v tem poglavju opredeljeno pravno 
podlago za delovanje in financiranje. 
Posebno poglavje z naslovom Varuh odnosov verigi preskrbe s 
hrano natančneje določa obveznosti in naloge varuha odnosov v 
verigi preskrbe s hrano. Z namenom doseganja učinkovitejšega 
dela varuha odnosov v verigi preskrbe s hrano se natančneje do-
ločajo njegove pristojnosti, in razrešitev v primeru neučinkovitega 
dela. Za dobro delovanje verige preskrbe s hrano je ključno tudi 
aktivno delovanje varuha odnosov v verigi s hrano, ki s svojimi ak-
tivnostmi in stalno prisotnostjo lahko učinkovito vpliva na zmanj-
šanje morebitnih nedovoljenih ravnanj v verigi preskrbe s hrano. 
Nadalje se natančneje ureja področje javnega naročanja živil 
v javnih zavodih. Poleg že opredeljenih določb o obvezni rea-
lizaciji javnih naročil in nadzoru o realizaciji se želi poenotiti in 
poenostaviti sistem tako, da bo v pomoč ponudnikom lokalnih 
živil in javnim zavodom. Z namenom doseganja še večje trans-
parentnosti se z zakonom uvaja pravna podlaga za označevanje 
porekla živil v obratih javne prehrane. 
Novela zakona omogoča tudi prostovoljno uporabo oznake z 
grafično podobo zastave Republike Slovenije pri označevanju 
tistih kmetijskih proizvodov in živil, za katere vse faze proi-
zvodnje (pridelava, predelava in pakiranje) potekajo v Repu-
bliki Sloveniji. Zakon tako posebej predpisuje pogoje za upora-
bo oznake z grafično podobo zastave Republike Slovenije, ki se 
uporabljajo na embalaži kmetijskih proizvodov in živil. Uporaba 
oznake z grafično podobo zastave Republike Slovenije je dovolje-
na le v obliki, ki je določen v ustavi Republike Slovenije, skupaj s 
simboli izbrana kakovost, integrirani kmetijski proizvod ali živilo, 
ekološki kmetijski proizvod oziroma živilo, zaščitena označba po-
rekla in neobvezne navedbe kakovosti - gorski proizvod.
 
SEZNANJA:  V postopku priprave predloga za-
kona pri pristojnem Ministrstvu za kmetijstvo, gozdarstvo in 
prehrano je v obdobju od konca januarja do junija 2025 ak-
tivno sodelovala tudi Trgovinska zbornica Slovenije, pri čemer 
smo najprej podali obsežne pisne pripombe k osnutku zakona 
ter se kasneje udeležili tudi vseh usklajevalnih sestankov, na 
katerih smo posamezni deležniki podali še podrobnejša poja-
snila k svojim predlogom in pripombam. 
V nadaljevanju vas seznanjamo s ključnimi določbami predloga 
Zakona o hrani, kjer je pristojno ministrstvo upoštevalo pri-
pombe in predloge TZS: 
  9. člen - kakovost kmetijskih proizvodov in živil v skladu s tem 
zakonom zajema celoto predpisanih lastnosti in značilnosti 
- upoštevana je bila pripomba TZS, da se črta nadaljevanje 
stavka »zaradi katerih kmetijski proizvodi in živila zadostijo 
pričakovanja potrošnika«, saj so pričakovanja potrošnika pre-
več subjektiven in nedoločen pojem;
  17. in 25. člen - neobvezne navedbe kakovosti za kmetijske 
proizvode in živila – upoštevana je bila pripomba TZS, da se 
med neobvezne navedbe kakovosti zaradi jasnosti dopiše 
»npr. gorski proizvod«;
  35. in 36 člen - uporaba oznake z grafično podobo zastave 
Republike Slovenije pri označevanju kmetijskih proizvo-
dov in živil iz shem kakovosti – upoštevana je bila pobuda 
TZS, s katero bomo lahko potrošnike tudi na ta način ozaveš-
čali o pomenu lokalno pridelane hrane slovenskega porekla;
  poglavje V. Zmanjševanje izgub hrane in količin odpadne 
hrane – v celoti so bile upoštevane pripombe TZS, s katerimi 
smo predlagali črtanje obveznega sklepanja dogovorov o 
doniranju presežkov hrane s posredniki pri razdeljevanju 
donirane hrane za vsako prodajno enoto trgovca, ki ima nad 
400 m2 prodajne površine ter črtanje vzpostavitve informa-
cijskega sistema za spremljanje količin donirane hrane s 
strani donatorjev in posrednikov pri razdeljevanju donira-
ne hrane, v katerega bi morali tako donatorji kot posredniki 
ažurno vnašati večjo količino podatkov. Upoštevana je bila 
naša pobuda, da lahko ministrstvo za spodbujanje doniranja 
hrane posrednikom pri razdeljevanju donirane hrane sofinan-
cira nakup opreme oziroma druge stroške, povezane z doni-
ranjem hrane. Kot izhaja iz uvodnih obrazložitev predloga za-
kona naj bi se omogočilo porabo do 5 % odobrenih sredstev 
za namen nakupa potrošnega materiala (npr. papirnatih bri-
sač, čistil), kar so do sedaj posrednikom za njihovo delovanje 
pogosto zagotavljali donatorji, predvsem trgovska podjetja, 
sami. Z uspešno uveljavitvijo naštetih pripomb, ki smo jih po-
drobno obrazložili, smo trgovskim podjetjem prihranili veli-
ke administrativne in posledično tudi finančne obveznosti.
  Kot novost na področju zmanjševanja izgub hrane in količin 
odpadne hrane se uvaja poročanje, in sicer za namen spre-
mljanja količin donirane hrane donatorji hrane enkrat letno, 
najpozneje do 31. marca za prejšnje koledarsko leto, poročajo 
ministrstvu o količinah donirane hrane. Podrobnejše pogoje, 
način poročanja in vodenje evidence o količinah donirane 
hrane bo predpisal minister. Tudi v zvezi s poročanjem je bila 
upoštevana pripomba TZS, saj se bo navedena določba za-
čela uporabljati šele 1. januarja 2028 (torej prvo poročanje 
do 31. marca 2028 za leto 2027, da se bodo lahko donatorji 
pripravili na vodenje evidenc). 
  Po novem bodo lahko pridelovalci, predelovalci, distributer-
ji, trgovci in obrati javne prehrane pridobili tudi certifikat za 
manj izgub hrane in odpadne hrane, če bodo izkazali aktiv-
nosti za manj izgub hrane in odpadne hrane, pri čemer morajo 
upoštevati hierarhijo ravnanja z odpadno hrano iz strategije, 
ki ureja manj izgub hrane in odpadne hrane v verigi preskrbe 
s hrano. Pridobitelj certifikata bo lahko uporabljal predpisani 
znak »manj izgub hrane in odpadne hrane«. Ta določba se bo 
začela uporabljati 1. januarja 2029, saj mora ministrstvo prip-
raviti še podzakonski predpis, ki bo urejal to področje;
  72. člen – upoštevan je bil predlog TZS, da pisne pogod-
be niso obvezne, če neto vrednost pogodb med dvema 
4