1
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
III IZ DELA ZBORNICE
Nov programski partner TZS –
OTP banka d.d.
Obveščamo vas, da smo za člane TZS pridobili novega program-
skega partnerja, in sicer OTP banko d.d.
OTP banka
OTP banka je zaupanja vredna, vodilna finančna institucija v Slo-
veniji, ki zagotavlja kakovostne bančne storitve in produkte, tako
v segmentu poslovanja s prebivalstvom kot tudi v segmentu po-
slovanja s podjetji. Z več kot 900 bančnimi točkami je najbolj dos-
topna banka v Sloveniji, s preprostimi in naprednimi digitalnimi
rešitvami pa strankam zagotavljajo odlično uporabniško izkušnjo.
OTP Skupina Slovenija
OTP Skupino Slovenija sestavljajo OTP banka in njene hčerinske
družbe SKB Leasing, SKB Leasing Select in OTP faktoring. Tako
bančno ponudbo dopolnjujejo s storitvami lizinga in faktoringa
Več kot 2.200 zaposlenih opravlja bančne storitve ter storitve
lizinga in faktoringa za več kot 800.000 strank na slovenskem
trgu. So prejemniki več prestižnih nagrad strokovne javnosti, kot
so Global Finance, Euromoney in The Banker.
Kot pomemben člen mednarodne Skupine OTP si prizadevajo za
stalen napredek, medsebojno izmenjavo znanj in izkušenj ter ak-
tivno prispevajo k stabilnosti in uspešnosti bančne skupine.
Njihov strateški lastnik, Skupina OTP, je vodilna bančna skupina,
eden največjih, najbolj stabilnih in zanesljivih neodvisnih ponu-
dnikov integriranih bančnih storitev za fizične in pravne osebe v
regiji srednje in vzhodne Evrope.
Trajnostna načela OTP banke
Pri svojem poslovanju spoštujejo načela trajnostnega delovanja
in ves čas skrbijo za razvoj potencialov zaposlenih, krepitev tim-
skega duha ter za dobro počutje strank, zaposlenih in partnerjev.
Ena izmed njihovih prednostnih nalog je razvoj zdrave in vklju-
čujoče družbe. Zato podpirajo nacionalne in lokalne pobude na
področju športa, kulture, finančnega opismenjevanja, razvoja
podjetništva in druge družbeno odgovorne projekte.
Kontakt: OTP banka d.d., Slovenska cesta 58, 1000 Ljubljana
Spletna stran:https://www.otpbanka.si/
E-naslov:info@otpbanka.si
Več informacij o novem programskem partnerju je na voljo na
spletni strani TZS – zavihek »Partnerski programi«. L.D.P.
Glasilo Trgovinske zbornice Slovenije, 1. julij 2025, št. 19/25
TISKOVINA • Poštnina plačana pri pošti 1102 Ljubljana
S 1. 7. 2025 se bodo spremenile najnižje osnovne plače in povračila stroškov po KPDTS
Sprejem novele Zakona o urejanju trga dela na vladi: Reprezentativne delodajalske
organizacije nismo zagovarjale dviga nadomestila za brezposelnost
Reprezentativne delodajalske organizacije zavračamo izjavo
Ministrstva za finance z dne 17. 6. 2025, da smo delodajal-
ske organizacije v okviru obravnave novele Zakona o urejanju
trga dela na Ekonomsko-socialnem svetu (ESS) podprle dvig
nadomestil za brezposelnost. Delodajalci poudarjamo, da si
ves čas prizadevamo za uveljavitev rešitev, ki povečujejo šte-
vilo delovno aktivnih in zaposlenost. Sprejeti predlog novele
zakona na ESS pa predstavlja kompromisni paketni predlog,
ki je bil edini sprejemljiv za vse tri partnerje socialnega dialo-
ga, torej tudi za vlado. Vladi predlagamo, da rezerve za višja
nadomestila najde v zmanjšanju obsega bolniških odsotnosti
oziroma absentizma, ki za gospodarstvo in s tem državo po-
meni izgubo 19 milijonov koledarskih delovnih dni na leto.
Predlog novele Zakona o urejanju trga dela (ZUTD), ki je bil junija
potrjen na seji Ekonomsko-socialnega sveta in sprejet na seji vla-
de dne 17. 6. 2025, je rezultat usklajevanja in kompromisov med
vsemi tremi partnerji – vlado, sindikati in delodajalci. Za deloda-
jalsko stran je ta predlog zakonodaje sprejemljiv zgolj kot celovi-
ta paketna rešitev, dogovorjena v okviru tripartitnega socialnega
dialoga.
V času pogajanj smo delodajalci večkrat jasno opozorili na neso-
razmerno visoko raven predlaganih nadomestil za brezposelnost,
ki v trenutnih razmerah trga dela – ob rekordno nizki brezposel-
nosti in izrazitem pomanjkanju delovne sile – predstavljajo tve-
ganje za delovno aktivnost prebivalstva in dodatno obremenitev
sistema zavarovanja za primer brezposelnosti.
Navajamo, da socialni dialog zahteva pripravljenost na kompromi-
se. A to ne pomeni, da posamezni ukrepi uživajo polno podporo
vseh strani. Delodajalci ostajamo zavezani uravnoteženim rešit-
vam, ki upoštevajo vzdržnost sistemov in konkurenčnost gospo-
darstva.Zato predlagamo, da v okviru socialnega dialoga skupaj
poiščemo dodatne rezerve znotraj obstoječega sistema – tako bi
moralo biti v skupnem interesu vlade in socialnih partnerjev, da
skušamo z različnimi ukrepi znižati obseg bolniških odsotnosti za
najmanj 20 % v obdobju enega leta. Prav tako je čas za prevetri-
tev sistema socialnih transferjev, kjer so možni prihranki s prepre-
čevanjem zlorab in večje učinkovitosti izvajanja socialnih storitev,
ne da bi s tem ogrožali socialno varnost tistim, ki jo potrebujejo.
Če želimo dolgoročno stabilnost, finančno vzdržnost javnega sis-
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
tema in konkurenčno gospodarstvo, je ključno, da se ob spreje-
manju posameznih ukrepov istočasno iščejo tudi protiukrepi za
razbremenitev javnih financ in povečanje učinkovitosti obstoječih
mehanizmov ter znižanje že tako visokih obremenitev gospodar-
stva. Pri tem smo reprezentativne delodajalske organizacije prip-
ravljene aktivno sodelovati.
Vir: Povzeto po sporočilu za javnost delodajalskih organizacij z
dne 18. 6. 2025. M.L., B.K.
Posvet »Prihodnost upravljanja z odpadki v Sloveniji«
V četrtek, 12. junija 2025 je v Ljubljani potekal strokovni pos-
vet »Prihodnost upravljanja z odpadki v Sloveniji«, ki ga je
organizirala Trgovinska zbornica Slovenije (TZS). Na tem pos-
vetu so sodelovali predstavniki Ministrstva za gospodarstvo,
turizem in šport (MGTŠ), Ministrstva za okolje, podnebje in
energijo (MOPE), deležniki v sistemu ravnanja z odpadki ter
predstavniki gospodarstva. Deležniki so se v razpravi osre-
dotočili predvsem na prihajajoče evropske zahteve, kjer je na
prvem mestu nova Uredba o embalaži in odpadni embalaži
(PPWR), kakšne so prednosti in dosežki obstoječega sistema,
podanih pa je bilo kar nekaj predlogov za njegovo nadgradnjo.
Uvodoma je Marjanca Simsič iz Trgovinske zbornice Slovenije
(TZS) izpostavila, da se na ravni okoljske zakonodaje Evropske
unije v prihodnje obetajo številne spremembe, denimo na po-
dročju embalaže, baterij, odpadnega tekstila, vozil in drugih. TZS
se zavzema za rešitve, ki bi podjetja razbremenile administrativ-
nih bremen ter za jasne smernice ob implementaciji, kar je po-
membno tudi za mikro in mala podjetja. Opozorila je, da mora
nacionalna zakonodaja ostati v okviru evropskih zahtev in ne uva-
jati dodatnih obremenitev, ki bi škodovale delovanju notranjega
trga. TZS želi z najnovejšim projektom »Ko porabim, kar nakupu-
jem – odpadke skrbno ločujem«, pripravljenim v sodelovanju z
Ministrstvom za gospodarstvo, dvigniti raven ozaveščenosti o
pravilnem ravnanju z odpadki – predvsem na območjih z nižjo
stopnjo ločevanja.
Franc Stanonik, vodja Sektorja za domače storitve, MGTŠ je po-
udaril, da si na ministrstvu prizadevajo, da slovenskemu gospo-
darstvu, vključno s trgovinsko panogo, nova zakonodaja ne bi na-
ložila dodatnih administrativnih in finančnih bremenitev. Opozoril
je, da moramo z odpadki ravnati preudarno, a da je v zadnjih letih
zakonodajnih bremen čedalje več in da morajo biti prihajajoče
novosti skrbno premišljene in argumentirane, pri čemer mora biti
slišan tudi glas gospodarstva.
Mag. Tanja Bolte, generalna direktorica Direktorata za okolje,
MOPE je prisotnim na dogodku predstavila načrtovane zakono-
dajne novosti, ki bodo tudi skladno z evropsko zakonodajno pod-
lago v bližnji prihodnosti vključene v slovenski pravni red, med
drugim na področjih, kot so embalaža, baterije, odpadni tekstil,
izrabljena vozila, s tem pa bodo v kratkem pomembno vplivale na
podjetja, ki poslujejo v Sloveniji.
Srečko Bukovec se je v svoji predstavitvi posvetil izzivom imple-
mentacije EU zakonodaje ter ob tem poudaril pomen zavedanja
razširjene odgovornosti proizvajalca (PRO), ki zavezancem in de-
ležnikom prinaša številne spremembe in obveznosti.
Direktorica podjetja Interzero d.o.o., ki je bil programski partner
tega dogodka, mag. Darja Figelj je v svoji predstavitvi opozorila,
da je trenuten sistem upravljanja z odpadki netransparenten, med
drugim ključni deležniki v sistemu niti nimajo tekočih in celovitih
informacij o količini in strukturi zbranih odpadkov ter da podro-
čje potrebuje predvsem jasen nadzor in ustanovitev neodvisnega
regulatorja, kar Sloveniji predpisuje tudi evropska zakonodaja.
Izpostavila je pomen odločitve ustavnega sodišča za bodoči sis-
tem upravljanja z odpadki, saj Slovenija na tem področju nujno
potrebuje skladnost in primerljivost z drugimi v EU.
Sebastijan Zupanc, direktor Zbornice komunalnega gospodar-
stva Slovenije, je podal pogled na upravljanje z odpadki v Sloveniji
z vidika komunalnega gospodarstva. Izpostavil je, da se Slovenija
uvršča v sam vrh po zbiranju in ločevanju komunalnih odpadkov,
pri čemer dosegamo tudi visoke deleže recikliranja in že izpolnju-
jemo številne z evropsko zakonodajo določene bodoče cilje.
Stanko Tomšič, direktor Kmetijske zadruge Trebnje–Krka z.o.o., je
predstavil pogled trgovca na podeželju in pri tem opozoril, da male
trgovce bremeni nenehno spreminjanje zakonodaje in nalaganje
novih bremen, ki so neredko težko izvedljiva v praksi. Poudaril je
pomen prizadevanj za zmanjšanje količin nastalih odpadkov ter
dodatnega ozaveščanja o pravilnem načinu ravnanja z njimi.
Nina Begelj, vodja nakupovalnih izkušenj iz podjetja IKEA Slo-
venija, d.o.o. je prisotnim predstavila primere dobrih praks v nji-
hovem podjetju. V Ikei si prizadevajo podaljšati življenjsko dobo
izdelkov z bolj premišljeno uporabo virov in razvojem pohištva,
ki ga je mogoče enostavno razstaviti, popraviti in reciklirati. Na
ta način so z razvojem praks, kot so ponudba rezervnih delov,
»Kotiček enkratnih priložnosti« in »Druga priložnost« uspešno po-
daljšali obdobje uporabe številnih kosov pohištva.
Po opravljeni razpravi in izmenjavi strokovnih stališč in mnenj
so si bili sogovorniki in udeleženci tega dogodka enotni, da je s
takšnimi aktivnostmi potrebno nadaljevati tudi v prihodnje, čemur
bo zbornica prisluhnila, saj bo v jesenskem sklopu izobraževanj v
okviru Akademije TZS tem vsebinam še posebej namenila večjo
pozornost. N.P., M.S.
II SPLOŠNA ZAKONODAJA
Državni zbor RS je na svoji seji, ki je potekala 20. 6. 2025 sprejel Zakon o spremembah
in dopolnitvah Zakona o urejanju trga dela (ZUTD-I)
Državni zbor RS je na svoji seji, ki je potekala dne 20. 6. 2025,
sprejel Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o ureja-
nju trga dela (v nadaljevanju: ZUTD-I ali zakon).
Sprejem ZUTD-I je bil pogoj za črpanje evropskih sredstev s strani
Republike Slovenije iz mehanizma Načrt za okrevanje in odpor-
nost, poleg tega pa zakon prinaša še določene druge spremem-
be. Usklajevanje njegove vsebine je potekalo v okviru 9. sej Poga-
jalske skupine ESS za pripravo Predloga sprememb in dopolnitev
Zakona o urejanju trga dela, in sicer od začetka aprila do konca
maja 2025. V okviru pogajanj je bila vsebina paketno usklajena
in predstavlja kompromis med vsemi tremi stranmi – delodajalci,
sindikati in Vlado RS.
SEZNANJA: Na pobudo TZS in naše dolgotrajno
prizadevanje smo v okviru pogajanj dosegli, da se za približno
40 % dvigne število ur, ki jih lahko opravijo upokojenci iz na-
2
WWW.TZSLO.SI
slova začasnega ali občasnega dela, do enakega dviga pa je
prišlo tudi pri številu ur, ki jih lahko upokojenci opravijo pri
posameznem delodajalcu, upoštevajoč velikostne kategorije
delodajalcev, ki so določene glede na število pogodb o zaposlitvi
za polni delovni čas, ki jih ima sklenjene delodajalec (upoštevajo
se pogodbe sklenjene za določen ali nedoločen čas).
Pomemben uspeh je bil tudi, da je nov ukrep za spodbujanje
podaljšanja aktivnosti starejših delavcev – delo s krajšim de-
lovnim časom delavca pred upokojitvijo (nov 67.b člen Zakona
o delovnih razmerjih), na podlagi katerega lahko delavec, ki iz-
polnjuje pogoje dela 80 % od polnega delovnega časa in prejme
90 % plače, od katere so plačani vsi davki in prispevki, ostal na
prostovoljni osnovi – doseženo mora biti soglasje delavca in
delodajalca (prvotni predlog je šel v smeri obveze). Ukrep se zač-
ne uporabljati 1. 1. 2026.
Ostale pomembnejše spremembe, ki jih prinaša ZUTD-1:
dodatna pravna podlaga, da Zavod RS za zaposlovanje (ZRSZ)
na željo delodajalca javno objavi potrebo po začasnem in
občasnem delu dijakov in študentov – študentski servisi se
ohranijo;
najnižji in najvišji znesek denarnega nadomestila za čas brez-
poselnosti se vežeta na bruto minimalno plačo;
spremembe trajanja denarnega nadomestila za starejše zava-
rovance, ki ponovno uveljavljajo denarno nadomestilo;
sprememba postopka izbora delodajalcev, ki bodo vključeni v
izvajanje programov aktivne politike zaposlovanja;
sprememba definicije opravljanja dejavnosti zagotavljanja
dela delavcev pri uporabniku;
druge spremembe. B.K.
Obveznost za plačilo razlike trošarine ob zvišanju drobnoprodajne cene cigaret in
drobno rezanega tobaka
V nadaljevanju vas seznanjamo z obvestilom Ministrstva za finance
– Finančne uprave RS z nazivom »Obveznost za plačilo razlike tro-
šarine ob zvišanju drobnoprodajne cene cigaret in drobno rezane-
ga tobaka«, številka 007-23/2024-17 z dne 24. 6. 2025, kot sledi.
Obvestilo Ministrstva za finance – Finančne uprave RS
»V skladu z devetim odstavkom 8. člena Zakona o trošarinah (Ura-
dni list RS, št. 47/16 s spremembami) nastane obveznost za obra-
čun trošarine tudi takrat, ko se za drobno rezani tobak in cigarete
zviša drobnoprodajna cena (DPC). Zaradi navedenega osebe, ki
imajo drobno rezani tobak in cigarete na zalogi zunaj trošarinskih
skladišč, evidentirajo količino drobno rezanega tobaka in cigaret,
ki jih imajo na zalogi, ter obračunajo razliko trošarine. Podatke o
zalogi drobno rezanega tobaka in cigaret predložijo na obrazcu
»Obračun razlike trošarine za drobno rezani tobak in cigarete«,
ki je objavljen na spletni strani Finančne uprave RS. Trošarina se
plača najpozneje 60. dan po opravljenem popisu.
Trošarina se plača, če je znesek trošarine iz obračuna višji od
10 evrov.
V zvezi z navedenim vas obveščamo, da se bodo 7. 7. 2025 zvi-
šale cene cigaret in drobno rezanega tobaka navedenega v
Obračunu razlike trošarine za drobno rezani tobak in cigarete (v
nadaljevanju Obračun TRO-RAZ, z dne 6. 7. 2025). Razpredelnici
s staro in novo DPC cigaret (Seznam drobnoprodajnih cen cigaret)
in drobno rezanega tobaka (Seznam drobnoprodajnih cen drobno
rezanega tobaka) se nahajata na spletni strani FURS.
Glede na to, da se bodo DPC navedenega drobno rezanega toba-
ka (v nadaljevanju DRT) in cigaret spremenile 7. 7. 2025, morajo
zavezanci evidentirati količino omenjenega DRT in cigaret, ki
jih imajo na zalogi, na Obračunu TRO-RAZ na dan 6. 7. 2025.
Ustrezno izpolnjen Obračun TRO-RAZ, z dne 6. 7. 2025, se pri-
stojnemu finančnemu uradu predloži do 21. 7. 2025. Obveznost
za plačilo razlike trošarine za znesek, ki je višji od 10 evrov, je pot-
rebno poravnati do 4. 9. 2025. Plačilo se izvrši v dobro podraču-
na št. SI5601100-8881000030 – prehodni davčni podračun (PDP)
države. Poleg številke vplačilnega računa se na plačilnem nalogu
obvezno navede tudi številko sklica, ki je določena z modelom 19 v
obliki: oznaka modela 19, sklic (davčna številka plačnika – 29009).
Obračun TRO-RAZ, z dne 6. 7. 2025, ki služi tudi kot pripomoček
za izračun razlike trošarine, je dosegljiv na spletni strani FURS
(področja Trošarine, Novice).
Po izpolnitvi navedenega Obračuna TRO-RAZ, se le-tega predloži
FURS po elektronski poti preko informacijskega sistema E-TROD.
Dostop do IS E-TROD je urejen preko portala e-Davki.
Za pomoč pri predložitvi Obračuna TRO-RAZ preko informacijske-
ga sistema E-TROD so na voljo navodila, ki se nahajajo v okviru
komponente »Obvestila« v informacijskem sistemu E-TROD.«
Vir: Povzeto po obvestilu Ministrstva za finance – Finančne upra-
ve RS z nazivom »Obveznost za plačilo razlike trošarine ob zviša-
nju drobnoprodajne cene cigaret in drobno rezanega tobaka«,
številka 007-23/2024-17 z dne 24. 6. 2025. B.K.
III ŽIVILA
Predlog Zakona o hrani in predlog Zakona o varni hrani in krmi
Obveščamo vas, da sta bila predlog Zakona o hrani ter predlog
Zakona o varni hrani in krmi že posredovana v zakonodajni
postopek v Državni zbor RS, ki bo predvidoma končan do jeseni
2025. Oba predloga zakonov naj bi, kot izhaja iz gradiva, pričela
veljati 1. novembra 2025.
Predlog Zakona o hrani vsebinsko zajema področje kakovosti
hrane, označevanje, sheme kakovosti, ugotavljanje skladnosti,
nedovoljena ravnanja v verigi preskrbe s kmetijskimi in živilskimi
proizvodi, delovanje varuha odnosov v verigi preskrbe s hrano,
naročanje živil v javnih zavodih, sistem sprotnega zbiranja in ana-
liziranja podatkov v verigi preskrbe s hrano ter doniranje hrane.
Predlog zakona uvaja novosti, in sicer novo nacionalno shemo
kakovosti »zlati standard dobrobiti« ter nov certifikat »za manj iz-
gub hrane in odpadne hrane«. Shema »zlati standard dobrobiti«
določa pogoje, kdaj se kmetijski proizvod ali živilo lahko ozna-
či z označbo »zlati standard dobrobiti« in kdo izvaja nadzor nad
to shemo ter daje pravno podlago za podzakonske predpise, ki
bodo podrobneje določali pogoje za pridobitev označbe. Z uved-
bo te sheme se želi dvigniti pomen dobrobiti živali na kmetijah,
transportu in pri zakolu ter potrošnikom zagotoviti mesne in
mlečne proizvode, ki prihajajo iz rej, ki zagotavljajo višje standar-
de dobrobiti živali. Certifikat »za manj izgub hrane in odpadne
hrane« zagotavlja višji standard glede upravljanja izgub hrane
in odpadne hrane. S to shemo se določajo deležniki v verigi
preskrbe s hrano, kdo izvaja kontrolo ter daje pravno podlago za
3
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
podzakonski predpis, ki bo podrobneje določal pogoje in pravila
za posamezne deležnike znotraj verige preskrbe s hrano za vstop
v shemo. Cilj pridobitve tega certifikata je, da se vzdolž celotne
verige zmanjša količina odpadne hrane.
Področje shem kakovosti se usklajuje z Uredbo 2024/1143/
EU, ki ureja področje geografskih označb in shem kakovosti za
kmetijske proizvode, živila, vina in žgane pijače in je bila sprejeta
aprila 2024. Uredba je poenotila in združila postopke registracije
za kmetijske proizvode, živila, vino in žgane pijače. Večji pouda-
rek je tudi na zaščiti geografskih označb pri trženju na spletu in
uporabi domenskih imen, vključitvi trajnostih praks pri proizvodnji
zaščitenih proizvodov, večja moč se daje tudi skupinam oziroma
priznanim skupinam proizvajalcev. S tega vidika bo vsebina, ki se
nanaša na sheme kakovosti prevzeta iz ZKme-1 ter dopolnjena z
novostmi iz navedene uredbe.
Podrobneje se z zakonom ureja področje delovanja verige
preskrbe s kmetijskimi in živilskimi proizvodi. V to poglavje
je prenesena Direktiva (EU) 2019/633 Evropskega parlamenta in
Sveta z dne 17. aprila 2019 o nepoštenih trgovinskih praksah med
podjetji v verigi preskrbe s kmetijskimi in živilskimi proizvodi (UL
L št. 111 z dne 25. 4. 2019, str. 59). Določeni so plačilni roki in
nedovoljena ravnanja v verigi preskrbe s kmetijskimi in živilskimi
proizvodi. Poglavje vsebuje tudi pogodbena razmerja v sektorju
mleka in opredeljuje pisnost pogodb v verigi preskrbe s hrano.
Nadzor nad nedovoljenimi ravnanji izvaja Javna agencija RS za
varstvo konkurence, ki ima v tem poglavju opredeljeno pravno
podlago za delovanje in financiranje.
Posebno poglavje z naslovom Varuh odnosov verigi preskrbe s
hrano natančneje določa obveznosti in naloge varuha odnosov v
verigi preskrbe s hrano. Z namenom doseganja učinkovitejšega
dela varuha odnosov v verigi preskrbe s hrano se natančneje do-
ločajo njegove pristojnosti, in razrešitev v primeru neučinkovitega
dela. Za dobro delovanje verige preskrbe s hrano je ključno tudi
aktivno delovanje varuha odnosov v verigi s hrano, ki s svojimi ak-
tivnostmi in stalno prisotnostjo lahko učinkovito vpliva na zmanj-
šanje morebitnih nedovoljenih ravnanj v verigi preskrbe s hrano.
Nadalje se natančneje ureja področje javnega naročanja živil
v javnih zavodih. Poleg že opredeljenih določb o obvezni rea-
lizaciji javnih naročil in nadzoru o realizaciji se želi poenotiti in
poenostaviti sistem tako, da bo v pomoč ponudnikom lokalnih
živil in javnim zavodom. Z namenom doseganja še večje trans-
parentnosti se z zakonom uvaja pravna podlaga za označevanje
porekla živil v obratih javne prehrane.
Novela zakona omogoča tudi prostovoljno uporabo oznake z
grafično podobo zastave Republike Slovenije pri označevanju
tistih kmetijskih proizvodov in živil, za katere vse faze proi-
zvodnje (pridelava, predelava in pakiranje) potekajo v Repu-
bliki Sloveniji. Zakon tako posebej predpisuje pogoje za upora-
bo oznake z grafično podobo zastave Republike Slovenije, ki se
uporabljajo na embalaži kmetijskih proizvodov in živil. Uporaba
oznake z grafično podobo zastave Republike Slovenije je dovolje-
na le v obliki, ki je določen v ustavi Republike Slovenije, skupaj s
simboli izbrana kakovost, integrirani kmetijski proizvod ali živilo,
ekološki kmetijski proizvod oziroma živilo, zaščitena označba po-
rekla in neobvezne navedbe kakovosti - gorski proizvod.
SEZNANJA: V postopku priprave predloga za-
kona pri pristojnem Ministrstvu za kmetijstvo, gozdarstvo in
prehrano je v obdobju od konca januarja do junija 2025 ak-
tivno sodelovala tudi Trgovinska zbornica Slovenije, pri čemer
smo najprej podali obsežne pisne pripombe k osnutku zakona
ter se kasneje udeležili tudi vseh usklajevalnih sestankov, na
katerih smo posamezni deležniki podali še podrobnejša poja-
snila k svojim predlogom in pripombam.
V nadaljevanju vas seznanjamo s ključnimi določbami predloga
Zakona o hrani, kjer je pristojno ministrstvo upoštevalo pri-
pombe in predloge TZS:
9. člen - kakovost kmetijskih proizvodov in živil v skladu s tem
zakonom zajema celoto predpisanih lastnosti in značilnosti
- upoštevana je bila pripomba TZS, da se črta nadaljevanje
stavka »zaradi katerih kmetijski proizvodi in živila zadostijo
pričakovanja potrošnika«, saj so pričakovanja potrošnika pre-
več subjektiven in nedoločen pojem;
17. in 25. člen - neobvezne navedbe kakovosti za kmetijske
proizvode in živila – upoštevana je bila pripomba TZS, da se
med neobvezne navedbe kakovosti zaradi jasnosti dopiše
»npr. gorski proizvod«;
35. in 36 člen - uporaba oznake z grafično podobo zastave
Republike Slovenije pri označevanju kmetijskih proizvo-
dov in živil iz shem kakovosti – upoštevana je bila pobuda
TZS, s katero bomo lahko potrošnike tudi na ta način ozaveš-
čali o pomenu lokalno pridelane hrane slovenskega porekla;
poglavje V. Zmanjševanje izgub hrane in količin odpadne
hrane – v celoti so bile upoštevane pripombe TZS, s katerimi
smo predlagali črtanje obveznega sklepanja dogovorov o
doniranju presežkov hrane s posredniki pri razdeljevanju
donirane hrane za vsako prodajno enoto trgovca, ki ima nad
400 m2 prodajne površine ter črtanje vzpostavitve informa-
cijskega sistema za spremljanje količin donirane hrane s
strani donatorjev in posrednikov pri razdeljevanju donira-
ne hrane, v katerega bi morali tako donatorji kot posredniki
ažurno vnašati večjo količino podatkov. Upoštevana je bila
naša pobuda, da lahko ministrstvo za spodbujanje doniranja
hrane posrednikom pri razdeljevanju donirane hrane sofinan-
cira nakup opreme oziroma druge stroške, povezane z doni-
ranjem hrane. Kot izhaja iz uvodnih obrazložitev predloga za-
kona naj bi se omogočilo porabo do 5 % odobrenih sredstev
za namen nakupa potrošnega materiala (npr. papirnatih bri-
sač, čistil), kar so do sedaj posrednikom za njihovo delovanje
pogosto zagotavljali donatorji, predvsem trgovska podjetja,
sami. Z uspešno uveljavitvijo naštetih pripomb, ki smo jih po-
drobno obrazložili, smo trgovskim podjetjem prihranili veli-
ke administrativne in posledično tudi finančne obveznosti.
Kot novost na področju zmanjševanja izgub hrane in količin
odpadne hrane se uvaja poročanje, in sicer za namen spre-
mljanja količin donirane hrane donatorji hrane enkrat letno,
najpozneje do 31. marca za prejšnje koledarsko leto, poročajo
ministrstvu o količinah donirane hrane. Podrobnejše pogoje,
način poročanja in vodenje evidence o količinah donirane
hrane bo predpisal minister. Tudi v zvezi s poročanjem je bila
upoštevana pripomba TZS, saj se bo navedena določba za-
čela uporabljati šele 1. januarja 2028 (torej prvo poročanje
do 31. marca 2028 za leto 2027, da se bodo lahko donatorji
pripravili na vodenje evidenc).
Po novem bodo lahko pridelovalci, predelovalci, distributer-
ji, trgovci in obrati javne prehrane pridobili tudi certifikat za
manj izgub hrane in odpadne hrane, če bodo izkazali aktiv-
nosti za manj izgub hrane in odpadne hrane, pri čemer morajo
upoštevati hierarhijo ravnanja z odpadno hrano iz strategije,
ki ureja manj izgub hrane in odpadne hrane v verigi preskrbe
s hrano. Pridobitelj certifikata bo lahko uporabljal predpisani
znak »manj izgub hrane in odpadne hrane«. Ta določba se bo
začela uporabljati 1. januarja 2029, saj mora ministrstvo prip-
raviti še podzakonski predpis, ki bo urejal to področje;
72. člen – upoštevan je bil predlog TZS, da pisne pogod-
be niso obvezne, če neto vrednost pogodb med dvema
4
WWW.TZSLO.SI
subjektoma v posameznem koledarskem letu ne preseže
20.000 eurov, za ta del pa morajo biti izdane dobavnice
ali odkupni blok, razen če dobavitelj od kupca zahteva skle-
nitev pisne pogodbe (veljavni ZKme-1 trenutno določa 15.000
eurov).
Ob tem opozarjamo na dopolnitev določbe prvega odstavka
72. člena predloga zakona, in sicer morajo biti pogodbe v ve-
rigi preskrbe s kmetijskimi in živilskimi proizvodi pred dobavo
blaga sklenjene v pisni obliki in vsebovati naslednje obvezne
sestavine: 1. okvirno vrednost prometa in okvirni cenik blaga;
2. okvirno količino blaga in okvirni časovni razpored dobave
blaga, če gre za blago iz 68. člena tega zakona; 3. trajanje
pogodbe, ki se lahko sklene za določen ali nedoločen čas z
določbami o odpovedi; 4. podrobnosti o plačilnih rokih in po-
stopkih; 5. načine dobave blaga; 6. pravila, ki se uporablja-
jo za spremembo cene blaga, ki vsebujejo rok, v katerem
mora pogodbena stranka odgovoriti na prejeti predlog za
spremembo cene blaga, ki ne sme biti daljši od 45 dni, in
7. pravila, ki se uporabijo v primeru višje sile.
Ob tej priložnosti opozarjamo, da predlog zakona prinaša tudi do-
polnitev 70. člena predloga zakona, in sicer novo nedovoljeno
ravnanje v verigi preskrbe s kmetijskimi in živilskimi proizvo-
di: »28. prodaja kmetijskih in živilskih proizvodov pod nabavno
ceno, to je pod ceno, po kateri je bil proizvod nabavljen v verigi
preskrbe s kmetijskimi in živilskimi proizvodi, ki se ji prišteje DDV
in odštejejo vsi popusti. Ne glede na prejšnji stavek je prodaja
pod nabavno ceno dovoljena pri:
prodaji kmetijskih in živilskih proizvodov v obdobju tik pred
iztekom roka uporabe,
popolni razprodaji zalog kmetijskih in živilskih proizvodov za-
radi zaprtja obrata, stečaja ali likvidacije podjetja,
prodaji kmetijskih in živilskih proizvodov zaradi umika iz po-
nudbe,
prodaji kmetijskih in živilskih proizvodov iz drugih razlogov, ki
ne preprečujejo, omejujejo ali izkrivljajo tržne konkurence.«
Ne glede na 28. točko četrtega odstavka 70. člena se prodaja
posameznega kmetijskega in živilskega proizvoda pod nabavno
ceno šteje za nedovoljeno ravnanje le, če vlada do 1. decembra
tekočega leta za naslednje koledarsko leto tako nedovoljeno rav-
nanje predpiše na podlagi analize iz 63. člena tega zakona, ki
jo pripravi ministrstvo, in letne analize varuha odnosov v verigi
preskrbe s hrano iz 9. točke prvega odstavka 77. člena tega za-
kona.
Pojasnjujemo, da analiza iz 63. člena predloga zakona obsega
analizo pridobljenih podatkov, ki jih zavezanci (že na podlagi ve-
ljavnega ZKme-1) posredujejo Agenciji za kmetijske trge in razvoj
podeželja, ki zbira in obdeluje podatke v verigi preskrbe s hrano,
in sicer spremlja gibanje cen, količine ter porekla kmetijskih in
živilskih proizvodov deležnikov v verigi preskrbe s hrano. Podatki,
ki se zbirajo, so odkupne in prodajne ponderirane cene na enoto,
odkupljene in prodane količine ter podatki o poreklu za kmetijske
in živilske proizvode.
Letna analiza varuha odnosov v verigi preskrbe s hrano iz 9. toč-
ke prvega odstavka 77. člena tega zakona pa obsega analizo o
nabavnih in prodajnih cenah v verigi preskrbe s kmetijskimi in
živilskimi proizvodi za namen ugotovitve prodaje posameznega
kmetijskega ali živilskega proizvoda pod nabavno ceno, ki vklju-
čuje stanje za posamezen kmetijski ali živilski proizvod pri naj-
manj desetih pridelovalcih, ki so mikro ali mala podjetja v skladu z
drugim odstavkom 64. člena tega zakona, ter najmanj treh prede-
lovalcih, najmanj treh posrednikih in najmanj štirih trgovcih, ki so
mala, srednja ali velika podjetja v skladu z drugim odstavkom 64.
člena tega zakona. Iz analize mora biti jasno razvidno, za katere
kmetijske in živilske proizvode se predlaga prepoved prodaje pod
nabavno ceno.
Dodajamo, da so različni deležniki v verigi preskrbe s hrano te-
kom javne obravnave predloga zakona podali še nekatere druge
predloge nedovoljenih ravnanj v verigi preskrbe s kmetijskimi in
živilskimi proizvodi, ki bi naslavljali predvsem deležnike iz trgo-
vinske dejavnosti in v predlog zakona niso vključeni, saj je mini-
strstvo prisluhnilo tudi podanim argumentom TZS.
NAPOVEDUJE: V prihodnjem obdobju vas bomo
tekoče seznanjali s postopkom sprejemanja obeh predlogov za-
konov v Državnem zboru RS. Po sprejemu zakonov, predvidoma
v jeseni 2025, pa bomo v sodelovanju s pristojnim ministrstvom
organizirali seminar, ki bo namenjen predstavitvi vseh novosti,
ki jih prinašata oba nova zakona, s posebnim poudarkom na
trgovinski dejavnosti. M.L., K.F.
Program »ZaUpam – podpora trgovskim podjetjem za dodatno izboljšanje sestave živil
in spodbujanje zdravih izbir«
Vabljeni na individualna usposabljanja za uporabo di-
gitalnega orodja NutriForm
V okviru programa »ZaUpam« smo razvili odprto digitalno orod-
je NutriForm (dodaten zavihek znotraj informacijskega sistema
NutriBase) za spodbujanje izboljševanja sestave živil, ki je
brezplačno na voljo po predhodni registraciji na spletni pove-
zavi: https://nutribase.ijs.si/.
Vse nosilce živilske dejavnosti, ki proizvajate ali tržite živila na
območju Republike Slovenije, vljudno vabimo k uporabi informa-
cijskega sistema NutriBase, ki je namenjen urejanju podatkov
o sestavi živil ter omogoča dodajanje novih živil in urejanje
podatkov o obstoječih živilih. Urejeni podatki o sestavi živil
se med drugim delijo v mobilno aplikacijo VešKajJeš ter druge
platforme (OPKP, Šolski lonec, CLAS idr.), ki so namenjene ozave-
ščanju potrošnikov kot tudi raziskavam in razvoju, predvidena je
tudi povezava podatkov s seznamom živil z nacionalnim znakom
»Dobra izbira«, ko bo le-ta vzpostavljen.
V okviru programa »ZaUpam« je bilo v okviru NutriBase razvi-
to dodatno orodje NutriForm, ki uporabnikom nudi podporo
pri izboljševanju sestave živil. Orodje NutriForm je namenjeno
živilskim podjetjem za samoocenjevanje hranilne sestave živil in
kot pomoč pri izboljševanju sestave živil in pijač. NutriForm vklju-
5
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
čuje pet modelov (Nutri-Score, FSANZ, WHO/SI in VešKajJeš; po
sprejemu nacionalnega predpisa pa bo aktivirana tudi možnost
profiliranja po kriterijih za uporabo znaka »Dobra izbira«) za pro-
filiranje živil, ki se po svetu uporabljajo za različne namene – od
informiranja potrošnikov, omejevanja oglaševanja živil ali za stro-
kovno ocenjevanje hranilne sestave živil. Orodje NutriForm po
vnosu vseh zahtevanih vstopnih podatkov poda oceno živila po
vseh petih modelih in prikaže, kje na lestvici se le-to nahaja oziro-
ma izpiše kriterije, ki pri posameznem modelu niso bili doseženi.
V okviru programa izvajamo brezplačne praktične delavnice za
uporabo orodja NutriForm. Trenutno so na voljo individualna
usposabljanja, na katerih posameznemu podjetju prikažemo
orodje NutriForm ter zaposlene v podjetju usposobimo za njego-
vo uporabo.
VABI: V kolikor ste tudi v vašem podjetju zainte-
resirani za izvedbo individualnega usposabljanja, vas vljudno
prosimo, da nam vaš interes sporočite na e-naslov: karmen.for-
tuna@tzslo.si ali info@tzslo.si. Po prejemu vašega interesa bomo
z vami uskladili termin usposabljanja.
Podrobneje lahko vsebine programa »ZaUpam« spremljate
preko spletne povezave: https://www.tzslo.si/sl/projekti/pro-
jekti-v-teku/ZaUpam.
Za vse dodatne informacije smo vam na razpolago: Mija Lapor-
nik, vodja programa in Karmen Fortuna, sodelavka na programu
– 01 58 98 218 in karmen.fortuna@tzslo.si. M.L. K.F.
Program sofinancira Ministrstvo za zdravje RS.
Iz Uradnega lista EU
Rastline
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2025/1075 zdne 2.junija 2025
ospremembi Izvedbene uredbe (EU)2022/1927 glede sezna-
ma razmejenih območij zazadrževanje Aleurocanthusspinife-
rus (Quaintance) - UL EU, št. L 2025/1075 z dne 3. 6. 2025;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2025/1076 z dne 2. juni-
ja 2025 o spremembi Izvedbene uredbe (EU) 2022/1372
glede obdobja uporabe ukrepov za preprečevanje vsto-
pa škodljivega organizma Meloidogyne graminicola (Gol-
den&Birchfield) vUnijo, njegovega premeščanja
in širjenja ter razmnoževanja in sprostitve vUniji - UL EU, št. L
2025/1076 z dne 3. 6. 2025;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2025/1078 z dne 2. ju-
nija 2025 o določitvi odstopanja od Izvedbene uredbe
(EU) 2019/2072 glede vnosa neukoreninjenih potaknjencev
vrst Calibrachoa spp., Petunia spp. in njihovih hibridov za sa-
ditev iz Gvatemale na ozemlje Unije - UL EU, št. L 2025/1078
z dne 3. 6. 2025;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2025/1080 z dne 2. junija
2025 ospremembi Izvedbene uredbe (EU)2022/1659 glede
časovne omejitve uporabe enakovrednih zahtev za vnos plo-
dov Citrus sinensis Pers. sporeklom iz Izraela vUnijo zaradi
tveganja, povezanega sškodljivim organizmom Thaumatoti-
bia leucotreta - UL EU, št. L 2025/1080 z dne 3. 6. 2025;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2025/1082 zdne 2.junija 2025
odoločitvi odstopanja od Izvedbene uredbe (EU)2019/2072
glede vnosa neukoreninjenih potaknjencev vrst Calibrachoa
spp., Petunia spp. in njihovih hibridov za saditev iz Kenije na
ozemlje Unije - UL EU, št. L 2025/1082 z dne 3. 6. 2025;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2025/1088 z dne 2. junija
2025 ospremembi Izvedbene uredbe (EU)2018/2019 glede
nekaterih rastlin za saditev Alnus cordata, Alnus glutinosa in
Alnus incana sporeklom iz Združenega kraljestva ter Izved-
bene uredbe (EU)2020/1213 glede fitosanitarnih ukrepov za
vnos navedenih rastlin za saditev na ozemlje Unije - UL EU, št.
L 2025/1088 z dne 3. 6. 2025;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2025/1091 z dne 2. junija
2025 o popravku Izvedbene uredbe (EU) 2018/2019 glede
nekaterih rastlin za saditev Prunus L. sporeklom iz Moldavije
- UL EU, št. L 2025/1091 z dne 3. 6. 2025. K.F.
III NEŽIVILA
Pametni telefoni in tablični računalniki - energijsko označevanje in okoljsko primerna
zasnova
Nova pravila glede energijskega označevanja se uporabljajo za
enote izdelkov, ki so dane na trg od 20. junija 2025 dalje. To po-
meni, da se zahteve glede energijskega označevanja nanašajo
samo na izdelke, ki so bili dani na trg na ali po 20. juniju 2025.
Energijsko označevanje, energijske nalepke
Delegirana uredba Komisije (EU) 2023/1669 z dne 16. junija
2023 o dopolnitvi Uredbe (EU) 2017/1369 Evropskega parlamenta
in Sveta v zvezi z označevanjem energijske učinkovitosti pamet-
nih telefonov in preklopnih tabličnih računalnikov - uporablja se
od 20. junija 2025. Ta Uredba je v celoti zavezujoča in se nepos-
redno uporablja v vseh državah članicah.
Okoljsko primerna zasnova
Uredba Komisije (EU) 2023/1670 zdne 16.junija 2023 odoloči-
tvi zahtev za okoljsko primerno zasnovo pametnih telefonov, mo-
bilnih telefonov, ki niso pametni telefoni, brezžičnih telefonov in
preklopnih tabličnih računalnikov vskladu zDirektivo2009/125/
ES Evropskega parlamenta in Sveta ter spremembi Uredbe Komi-
sije (EU)2023/826 – uporablja se od 20.junija 2025 (6. člen se
uporablja od 20.septembra 2023). Ta Uredba je vceloti zavezu-
joča in se neposredno uporablja vvseh državah članicah. M.S.
Sušilni stroji za perilo - nove energijske nalepke od A do G
Dne 1. julija 2025 sta se začeli neposredno uporabljati evrop-
ski uredbi na področju sušilnih strojev za perilo (v nadaljeva-
nju: sušilni stroji), tako z vidika okoljsko primerne zasnove
(Uredba EU 2023/2533) kot tudi nove energijske nalepke -
novi razredi od A do G (Uredba EU 2023/2534).
Od 1. 7. 2025 se morajo obstoječe energijske nalepke zame-
njati z novimi energijskimi nalepkami v roku 14 delovnih dni.
To pomeni, da od 18. 7. 2025 ni dovoljeno prikazovati več kot
ene energijske nalepke, in sicer na vseh prodajnih mestih, tako
fizičnih kot spletnih. Izdelke, ki so bili dani na trg pred 1. marcem
6
WWW.TZSLO.SI
2025, je dovoljeno prodajati neomejeno, če so opremljeni s po-
sodobljeno energijsko nalepko. Zato bodo morali prodajalci od
dobaviteljev zahtevati, da izpolnijo svojo obveznost in zagotovijo
novo nalepko. Le v primeru, ko je dobavitelj prenehal z dejavno-
stjo, je prodajalcu dovoljeno prodajati izdelke s staro nalepko še
devet mesecev – to pomeni, da je za take izdelke najpoznejši
dovoljen datum prodaje 31. marec 2026.
Vir: Povzeto po prejetem e-obvestilu Ministrstva za okolje, podne-
bje in energijo z dne 20. 6. 2025. M.S.
III TRGOVINA V ŠTEVILKAH
Poročilo o gibanju plač za april 2025
Statistični urad Republike Slovenije je v Uradnem listu RS, št.
45/25, objavil Poročilo o gibanju plač za april 2025:
Povprečna mesečna bruto plača na zaposleno osebo v Slo-
veniji za april 2025 je znašala 2.521,21 EUR in je bila za 1,0%
višja kot za marec 2025.
Povprečna mesečna neto plača na zaposleno osebo v Slove-
niji za april 2025 je znašala 1.600,77 EUR in je bila za 1,3%
višja kot za marec 2025.
Povprečna mesečna bruto plača za obdobje januar–april
2025 je znašala 2.478,34 EUR.
Povprečna mesečna neto plača za obdobje januar–april 2025
je znašala 1.575,21 EUR.
Povprečna mesečna bruto plača za obdobje februar–april
2025 je znašala 2.482,99 EUR. P.G.
III IZOBRAŽEVANJE
Poziv za sodelovanje predstavnikov delodajalcev TZS na zaključnih izpitih
Trgovinska zbornica Slovenije ima v skladu s Pravilnikom o
zaključnem izpitu (Uradni list RS, št. 56/08, 50/10, 23/11 in 28/25)
možnost podati predlog seznama članov iz vrst delodajalcev za
sodelovanje v komisijah za zaključne izpite v nižjem in srednjem
poklicnem izobraževanju.
Skladno z navedenim TZS Državni komisiji za zaključni izpit posre-
duje seznam predstavnikov trgovcev, ki bi želeli sodelovati v šol-
skih komisijah na zaključnih izpitih pri izobraževalnem programu
»Trgovec« v šolskem letu 2025/2026.
Zato pozivamo morebitne zainteresirane osebe, ki še niso uvr-
ščene na seznam, objavljen na spletni strani Državne izpitne ko-
misije, in bi želele kot predstavniki trgovcev sodelovati v šolskih
komisijah na zaključnih izpitih pri izobraževalnem programu Trgo-
vec, da se prijavite s kratkim (elektronskim) dopisom na TZS s
sledečo vsebino ter posredujete spodnji obrazec:
ime in priimek, naslov, telefon, e-pošta,
delovne izkušnje (skupno število let in razporeditev po letih,
zaželeno je v nekaj stavkih pripisati tudi opis delovnih izku-
šenj – področje: izobraževanje, kadri),
izobrazba in
naslov organizacije zaposlitve.
Prijave sprejemamo do petka, 11. julija 2025, na elektronski
naslov: info@tzslo.si ali po pošti: TZS, Dunajska cesta 167, Lju-
bljana. Za dodatne informacije glede sodelovanja predstavnikov
delodajalcev TZS na zaključnih izpitih vam je na voljo Tanja Rudolf
– e-naslov: tanja.rudolf@tzslo.si ali 01 58 98 220. T.R.
OBRAZEC ZA SODELOVANJE
PREDSTAVNIKOV DELODAJALCEV TZS NA ZAKLJUČNIH IZPITIH
Ime in priimek:
Naslov:
Telefonska številka: E-pošta:
Podjetje:
Sedež podjetja:
priloga: predstavitveni dopis (navedba izobrazbe in delovnih izkušenj)
S podajo te prijave SOGLAŠAM z objavo mojih osebnih podatkov (ime in priimek) na seznamu predstavnikov delodajalcev, ki sodelujejo na zaključnem izpitu, ki je javno
objavljen na spletni strani Državnega izpitnega centra in Trgovinske zbornice Slovenije.
Kraj in datum: Podpis:
Osebne podatke, ki ste nam jih posredovali za namen prijave, bomo skrbno varovali in ravnali z njimi v skladu z veljavno zakonodajo.
Prijave sprejemamo do petka, 11. julija 2025, na elektronski naslov: info@tzslo.si ali po pošti: TZS, Dunajska cesta 167, Ljubljana.
7
WWW.TZSLO.SI
T – Informacije« so pripravili: Mija Lapornik, Marjanca Simsič, Barbara Krivic, Nika Pečevnik, Tanja Rudolf, Lucija Dobnikar Premk, Primož Gorenc in Karmen
Fortuna. Uporaba in objava podatkov (delno ali v celoti) je dovoljena le z navedbo vira. Odgovorna urednica: Karmen Fortuna. Lektoriranje: Karmen Fortuna.
Izdajatelj »T-Informacij« je Trgovinska zbornica Slovenije, Dunajska cesta 167, Ljubljana, tel.: 01 5898 212 ali 01 5898 213, e-naslov: info@tzslo.si, spletna stran:
www.tzslo.si, TRR: SI56 0400 0027 8921 404 pri OTP banki d.d. V skladu z Zakonom o davku na dodano vrednost (UL RS, št. 13/11 – UPB, s spremembami in
dopolnitvami) se za to publikacijo plačuje 5 % davek na dodano vrednost.
Prispevki za socialno varnost samozaposlenih za junij 2025
Bruto zavarovalna osnova (BZO) v EUR
Prehodni davčni podračun Referenca
60 % PP** 3,5 PP***
1.436,95 8.382,22
2.394,92
Prisp. zavarovanca za PIZ 15,50% 222,73 1.299,24
Prisp. delodajalca za PIZ 8,85% 127,17 741,83
Skupaj prispevki za PIZ SI56 011008882000003 SI19 DŠ-44008 349,90 2.041,07
Prisp. zavarovanca za ZZ 6,36% 91,39 533,11
Obvezni zdravstveni prispevek* pavšalni znesek 37,17 37,17
Prisp. delodajalca za ZZ 6,56% 94,26 549,87
Prisp. za poškodbe pri delu 0,53% 7,62 44,43
Skupaj prispevki za ZZ SI56 011008883000073 SI19 DŠ-45004 230,44 1.164,58
Prisp. zavarovanca za starš. var. 0,10% 1,44 8,38
Prisp. delodajalca za starš. var. 0,10% 1,44 8,38
Skupaj prispevki za starš. var. SI56 011008881000030 SI19 DŠ-43001 2,88 16,76
Prisp. zavarovanca za zaposl. 0,14% 2,01 11,74
Prisp. delodajalca za zaposl. 0,06% 0,86 5,03
Skupaj prispevki za zaposl. SI56 011008881000030 SI19 DŠ-42005 2,87 16,77
Skupaj drugi prisp. 5,75 33,53
PRISPEVKI SKUPAJ 586,09 3.239,18
DŠ pomeni davčna številka zavezanca
* Povprečna mesečna bruto plača za leto 2024 (PP): 2.394,92 EUR
** Minimalna osnova za prispevke samozaposlenih v letu 2024 znaša 60 % zadnje
znane povprečne letne plače: 60 % od 2.394,92 EUR = 1.436,95 EUR
*** Najvišja možna zavarovalna osnova: zavezanec lahko prispevke plača naj-
več od osnove, ki znaša 3,5 PP (v skladu s petim odstavkom 145. člena ZPIZ-2):
2.394,92x 3,5 = 8.382,22 EUR
* Višina OZP od 1.3.2025 dalje je določena v višini 37,17 eur (Uradni list RS, št. 12/25).
Davčni organ bo sestavil predizpolnjen obračun prispevkov za socialno varnost
(POPSV) in ga najpozneje do 10. dne v mesecu za pretekli mesec vročil zavezancu
elektronsko prek portala eDavki. Če podatki v POPSV niso pravilni in/ali popolni,
ali če POPSV ni bil odložen, mora zavezanec v sistem eDavki sam predložiti OPSV
najpozneje do 15. dne v mesecu za pretekli mesec. Prispevki morajo biti plačani
najpozneje do 20. dne v mesecu za pretekli mesec.
Vir: Ministrstvo za finance, Finančna uprava RS, junij 2025. K.F.
Leto 2024 za slovensko gospodarstvo v znamenju padca prihodkov in dobička
AJPES je objavil podrobnejše podatke o poslovanju gospodarskih
družb v Sloveniji za leto 2024 na podlagi podatkov iz nerevidira-
nih letnih poročil. Podatki kažejo, da je bilo poslovno okolje v lan-
skem letu precej zahtevno, kar se je odrazilo v padcu prihodkov
in dobička podjetij.
Skupni prihodki vseh gospodarskih družb so se realno zmanjšali
za 2 % in znašajo 144,6 milijarde evrov. Hkrati so podjetja zmanj-
šala tudi stroške, saj so se skupni odhodki znižali za 3 %, na 136,7
milijarde evrov. Kljub temu je neto čisti dobiček upadel za 3 % in
znaša 6,5 milijarde evrov. Med pozitivnimi kazalniki lahko izposta-
vimo rast števila družb in zaposlenih, pri čemer je zaznan enood-
stotni porast. Povprečna plača na zaposlenega se je realno zvišala
za 4 % in dosegla 2.366 evrov, neto dodana vrednost na zaposle-
nega pa je znašala 63.780 evrov, kar je 2 % več kot leto prej.
Glede na informacijo AJPES-a je izvoz gospodarskih družb znašal
61,5 milijard evrov, uvoz pa 69,2 milijard evrov. Izvoz se je glede
na leto 2023 povečal za 11,9 %, uvoz pa za 21,2 %. Pokritost uvoza
z izvozom se je torej poslabšala iz 96,3 % v letu 2023 na 89,0 %
v letu 2024.
Trgovina: stagnacija in padec dobička
Prve razpoložljive podatke smo analizirali tudi za dejavnost Trgo-
vine. V analizi smo primerjali rezultate vseh podjetij, ki so oddali
poročilo v letu 2024 s podatki vseh podjetij, ki so oddala poroči-
lo v letu 2023, torej smo informacijo o poslovanju gospodarskih
družb iz leta 2024 primerjali z informacijo iz leta 2023.
Dejavnost trgovine (G) je ena največjih gospodarskih panog, v
kateri pa se na podlagi omenjene analize že kažejo znaki njene
stagnacije. V letu 2024 je v Sloveniji delovalo 15.080 trgovskih
družb, kar je skoraj enako kot leto prej. Te družbe zaposlujejo
93.594 ljudi, kar predstavlja 17,2 % vseh zaposlenih v gospodar-
skih družbah. Število zaposlenih se je povečalo za 0,7 %. Prihodki
trgovinskih družb so znašali 46,4 milijarde evrov in so nominalno
ostali praktično na ravni iz prejšnjega leta, realno pa so upadli za
3,2 %. Neto dodana vrednost v trgovini je znašala 5,995 milijarde
evrov, kar pomeni 2-odstotno rast, neto dodana vrednost na za-
poslenega pa se je zvišala za 1,3 %.
Čisti dobiček družb v trgovini, ki so poslovale z dobičkom, je zna-
šal 1.471 milijonov evrov, kar je 1,6 % manj kot leto poprej. Čista
izguba je znašala 217 milijonov evrov, kar je 1,8 % manj kot v letu
2023. Neto čisti dobiček v dejavnosti je tako znašal 1.253 milijo-
nov evrov, kar je za 1,6 % manj kot v preteklem letu.
Podrobnejše gradivo AJPES je na voljo na povezavi:
https://www.ajpes.si/Doc/LP/Informacije/Informacija_LP_GD_za-
druge_2024.pdf
Vir: Povzeto po AJPES – Informacija o poslovanju gospodarskih
družb v Republiki Sloveniji v letu 2024, junij 2025. P.G.