1
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
III IZ DELA ZBORNICE
19. Strateška konferenca o trgovini »Potro-
šnik in trgovec v skupnih izzivih: kam nas
vodijo umetna inteligenca, novi ukrepi, ge-
ostrateške spremembe- 14. oktober
2025, Kongresni center Brdo pri Kranju
Že dolgo gospodarski svet ni doživljal tolikšnih sprememb in
negotovosti. Geostrateške in politične spremembe močno in ne-
predvidljivo vplivajo na dogajanja in razvoj. Na pohodu je zno-
va protekcionizem, spreminjanje poti dobavnih verig, valutni in
finančni pritiski… in trgovina pri tem nikakor ni izvzeta. Naspro-
tno, saj je prav porabnik tisti, ki na koncu občuti vse to. Prav zato
bomo na letošnji konferenci naslavljali vse aktualne teme: kam
nas usmerjajo novi ukrepi in neravnovesja, ki naslavljajo tako glo-
balne kot regionalne spremembe? Kako in na kakšen način z AI in
novimi tehnologijami v trgovini naprej? Predvsem pa, kako ohra-
njati, kljub vsem cenovnim in dobavnim pritiskom ugled trgovine,
motivacijo zaposlenih, zvestobo kupcev?
O vsem tem in še čem bomo razpravljali na že 19. Strateški kon-
ferenci o trgovini. Z uglednimi sogovorci in vsemi vami. Pridite in
soustvarite dogodek skupaj z nami.
Glasilo Trgovinske zbornice Slovenije, 1. september 2025, št. 25/25
TISKOVINA • Poštnina plačana pri pošti 1102 Ljubljana
PROGRAM KONFERENCE
8:30 - 9:00 Registracija udeležencev
9:00 - 9:20
OTVORITEV KONFERENCE
mag. Mariča LAH, predsednica, Trgovinska
zbornica Slovenije
prof. dr. Tomaž TURK, dekan, Ekonomska
fakulteta, UL
9:20 – 10:00
SLOVESNA PODELITEV NAGRAD
TZS PODJETJEM ZA TRAJNOSTNO
POSLOVANJE
Nagovor
prof. dr. Lučka KAJFEŽ BOGATAJ, predsednica
Strokovne komisije za podelitev nagrad TZS za
trajnostno poslovanje podjetij
Nagrado bodo podelili:
mag. Mariča LAH, predsednica, Trgovinska
zbornica Slovenije
prof. dr. Lučka KAJFEŽ BOGATAJ, predsednica
Strokovne komisije za podelitev nagrad TZS za
trajnostno poslovanje podjetij
mag. Tanja BOLTE, generalna direktorica
Direktorata za okolje, Ministrstvo za okolje,
podnebje in energijo
10:00 – 10.10 Odmor
10:10 – 11:30
1. SEKCIJA: NOVE TEHNOLOGIJE
IZZIVAJO, AI ŠE BOLJ – TUDI V TRGOVINI
Alessandra BELLINI, nekdanja vodja
poslovanja s strankami (former CCO), Tesco
PLC, Velika Britanija
Peter MESAREC, direktor, SEOS GROUP d.o.o.
Burcu BEGIĆ, direktorica storitev za stranke, A1
SLOVENIJA, d.d.
Moderira: prof. dr. Maja ZALAZNIK,
Ekonomska fakulteta, UL
11:30 – 11:40 Odmor
11:40 – 12:30
2. SEKCIJA: PORABNIKI V NOVIH
GEOSTRATEŠKIH IN TEHNOLOŠKIH
IZZIVIH: KAJ PRAVI REGIJA?
Kaj se dogaja v trgovini danes – in jutri?
Melanie SEIER LARSEN, izvršna direktorica
in partnerica, Lucija VIDIŠ ROIĆ, principal,
BOSTON CONSULTING GROUP
Robert SRAKA, izvršni direktor,
BIG BANG, d.o.o.
Simona BLAŽEVIĆ, operativni direktor,
KEA, d.o.o.
Klemen URBANČNIK, vodja projektne pisarne
in partner, CREATIM d.o.o.
Moderira: prof. dr. Maja ZALAZNIK,
Ekonomska fakulteta, UL
12:30 – 13:30 Kosilo
13:30 – 14:10
3. SEKCIJA: UGLED TRGOVCA IN
MOTIVACIJA ZAPOSLENEGA – KAJ SE
LAHKO ŽE NAUČIMO?
Peter KEBRIČ, član poslovodstva LIDL Slovenija
in LIDL Hrvaška
Božidar PREVC, direktor, PREVC, saloni
pohištva, d.o.o.
dr. Rok STRITAR, ustanovitelj in prokurist,
KIBUBA d.o.o.
Zdravko POLJAŠEVIĆ, direktor, KREATIVNI
NAJEMI d.o.o.
Moderira: mag. Monika LAPANJA, Center
poslovne odličnosti Ekonomske fakultete UL
14:10 – 14:20 Odmor
Poziv članom za imenovanje člana Sveta ZPIZ, predstavnika Trgovinske zbornice
Slovenije – rok: 4. 9. 2025
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
14:20 – 15:20 OKROGLA MIZA – TRGOVINA V
AKTUALNIH IZZIVIH GEOSTRATEŠKIH
SPREMEMB: KAKO SE USPEŠNO
PRILAGAJATI IN PAMETNO
ODLOČATI?
Matjaž HAN, minister, Ministrstvo za
gospodarstvo, turizem in šport
Marko KAJFEŽ, direktor družbe, HYUNDAI
AVTO TRADE d.o.o.
Jože KASTELIC, predsednik uprave,
KOVINTRADE d.d.
Samo KUPLJEN, direktor, BAUHAUS d.o.o., k.d.
Uroš LOZEJ, izvršni direktor za komercialo,
SPAR SLOVENIJA d.o.o.
14:20 – 15:20 Jože SMOLIČ, član uprave, PETROL d.d.
Moderira: mag. Mariča LAH, predsednica,
Trgovinska zbornica Slovenije
15:20 – 15:30 Zaključek konference
Vljudno vabljeni!
mag. Mariča LAH, l. r. prof. dr. Tomaž TURK, l. r.
Predsednica Trgovinske Dekan Ekonomske
zbornice Slovenije fakultete, UL
PRIJAVNICA IN POGOJI PRIJAVE
Prijavnica, splošni pogoji in pogoji prijave so objavljeni na spletni
strani TZS: www.tzslo.si. M.L., M.S., P.G.
Konoplja na delovnem mestu – nova razvojna smer?
Reprezentativne delodajalske organizacije – Trgovinska zbor-
nica Slovenije, Gospodarska zbornica Slovenije, Obrtno-pod-
jetniška zbornica Slovenije, Združenje delodajalcev Slovenije
ter Združenje delodajalcev obrti in podjetnikov Slovenije – od-
ločno nasprotujemo predlogu Zakona o konoplji za omejeno
osebno uporabo, ki je bil vložen v zakonodajni postopek v Dr-
žavnem zboru RS.
Zakon bi, v primeru njegovega sprejema, onemogočil zago-
tavljanje varnega delovnega okolja in povzročil številna nova
tveganja za posameznike, družbo in podjetja.
Delodajalske organizacije smo svoje stališče k predlogu zako-
na naslovile na ministrico za zdravje, z njim pa smo seznani-
le tudi gospodarskega ministra in predstavnike zdravstvene
stroke, predvsem s področja medicine dela.
Razlogov za nasprotovanje predlogu zakona je (pre)več.
Predlog zakona bi neposredno ogrozil varno delovno okolje in
povzročil številna nova tveganja za zdravje zaposlenih ter varnost
celotne družbe. Prav tako je predlog zakona v nasprotju s temelj-
nimi načeli varnosti in zdravja pri delu, saj omejuje možnosti nad-
zora nad prisotnostjo THC v telesu in s tem onemogoča pravočas-
no prepoznavo zmanjšanih psihofizičnih sposobnosti delavcev.
Prisotnosti THC v telesu se po predlaganem zakonu ne bi smelo
ugotavljati v okviru rednih zdravstvenih pregledov delavcev, s ka-
terimi se preverja tveganja za varnost in zdravje pri delu in ki se
izvajajo na podlagi zakona, ki ureja varnost in zdravje pri delu.
Zdravstvena stroka opozarja na številne negativne posledice
uživanja konoplje, med drugim na tesnobo, paranojo, depresijo,
poslabšanje duševnih motenj, oslabljene motorične sposobnosti
in oteženo zaznavanje. Če prisotnosti THC ne bi smeli ugotavljati
pri rednih zdravstvenih pregledih, bi se posledice uživanja kono-
plje lahko napačno pripisale delovnemu okolju in posledično ne-
upravičeno bremenile delodajalce.
V zvezi z omejeno osebno uporabo konoplje se odpira tudi vrsta
vprašanj in nejasnosti, kot so odgovornost za delovne nesreče,
odškodninska odgovornost ob poškodbah pri delu, nadomestila
za bolniške odsotnosti in regresni zahtevki zdravstvene ter pokoj-
ninske blagajne. Posebej problematična bi bila delovna mesta z
visokim tveganjem, kot so zdravniki, reševalci, piloti, učitelji, de-
lavci na višini, varnostniki in upravljalci težke mehanizacije in še
bi lahko naštevali, kjer je varnost ključnega pomena in toleranca
na prisotnost THC ničelna.
Poleg tega se številne storitvene dejavnosti izvajajo ob neposre-
dni komunikaciji s potrošnikom, zato se na tem mestu upravičeno
zastavlja vprašanje, kdo bi nosil odgovornost v vseh tistih prime-
rih, ko delavec pod vplivom THC storitev potrošnikom ne bi izve-
del skladno z določbami Zakona o varstvu potrošnikov, in še bi
lahko naštevali.
Predlog zakona naj se umakne iz nadaljnjega zakonodajnega
postopka.
Delodajalske organizacije opozarjamo, da predlog Zakona o ko-
noplji za osebno uporabo ogroža varnost na delovnih mestih,
zdravje in življenja ljudi. Pravica do varnega dela in družbenega
okolja je veliko pomembnejša od pravice do uporabe konoplje.
Pričakujemo, da bo Vlada RS k predlogu zakona podala negativ-
no mnenje in predlagala njegov umik iz zakonodajnega postopka.
M.L., K.F.
Poziv članom za imenovanje člana sveta Zavoda za pokojninsko in invalidsko
zavarovanje Slovenije, predstavnika Trgovinske zbornice Slovenije
Na podlagi Sklepa o razpisu za imenovanje in volitve sveta Zavo-
da za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije (Uradni list
RS, št. 44/25) in dogovora o razdelitvi mest in imenovanju pred-
stavnikov delodajalskih združenj na ravni države v svet Zavoda za
pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije (v nadaljevanju:
Svet ZPIZ), Trgovinska zbornica Slovenije v Svet ZPIZ, za štiri-
letno mandatno obdobje 2026 – 2030, imenuje enega člana.
Glede na navedeno člane Trgovinske zbornice Slovenije pozi-
vamo k predlaganju kandidata za člana sveta zavoda.
Vljudno vas prosimo, da nam ime in priimek vašega predlaga-
nega kandidata sporočite najkasneje do 4. 9. 2025 na naslov
Trgovinska zbornica Slovenije, Dunajska cesta 167, 1000 Ljublja-
na ali na e-naslov: info@tzslo.si. K podanemu predlogu kandidata
mora biti obvezno priloženo tudi njegovo pisno soglasje h kan-
didaturi.
V kolikor potrebujete dodatna pojasnila vas prosimo, da se obr-
nete na TZS – Barbara Krivic, tel.: 01 58 98 216 ali e-naslov: bar-
bara.krivic@tzslo.si.
Poziv in oba obrazca – predlog za imenovanje kandidata za člana
Sveta ZPIZ in soglasje kandidata TZS za člana Sveta ZPIZ, so ob-
javljeni tudi na spletni strani TZS: www.tzslo.si pod rubriko »Aktu-
alno«. Vljudno vabljeni k sodelovanju! B.K.
2
WWW.TZSLO.SI
Ime podjetja in naslov:
Ime in priimek predlagatelja (zakoniti zastopnik):
Predlog kandidata za člana sveta Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije – predstavnik
Trgovinske zbornice Slovenije
Skladno z objavljenim Sklepom o razpisu za imenovanje in volitve sveta Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije
(Uradni list RS, št. 44/25 z dne 20. 6. 2025) in pozivom Trgovinske zbornice Slovenije z dne 26. 8. 2025, za kandidata za člana sveta
ZPIZ predlagamo:
Ime in priimek:
Kraj in datum: Podpis in žig:
Podpisani:
Rojen: v
S stalnim bivališčem:
s o g l a š a m
s kandidaturo za člana sveta Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije - predstavnika delodajalcev – Trgovinske zbor-
nice Slovenije – na podlagi Sklepa o razpisu za imenovanje in volitve sveta Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije
(Uradni list RS, št. 44/25).
Kraj in datum: Podpis kandidata:
Trgovinska zbornica Slovenije je začela izvajati nov projekt »TRGOVINKO nas povezuje«
Trgovinska zbornica Slovenije (TZS) se je v mesecu aprilu 2025
prijavila na Javni razpis za krepitev socialnega dialoga Ministrstva
za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (MDDSZ) s
projektom »TRGOVINKO nas povezuje«. Na podlagi sklepa MD-
DSZ o izboru je TZS začela izvajati projekt s 1. 8. 2025.
Projekt »TRGOVINKO nas povezuje« sofinancirata Republika Slo-
venija Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake mož-
nosti ter Evropska unija iz ESS+. Projekt se sofinancira iz PEKP 2021–
2027, cilja politike 4 »Bolj socialna in vključujoča Evropa za izvajanje
evropskega stebra socialnih pravic«, prednostne naloge 6 »Znanja in
spretnosti ter odzivni trg dela«, specifičnega cilja ESO4.4 »Spodbu-
janje prilagajanja delavcev, podjetij in podjetnikov na spremembe,
aktivnega in zdravega staranja ter zdravega in dobro prilagojenega
delovnega okolja, ki obravnava tveganje za zdravje (ESS+).
Projekt »TRGOVINKO nas povezuje« je nadgradnja projekta »TR-
GOVINKO krepi našo usposobljenost in socialni dialog v trgovini«,
ki ga je TZS izvedla skupaj s takratnim projektnim partnerjem
SDTS. Zaradi evidentiranih problemov in glede na odzive udele-
ženih v omenjenem izvedenem projektu, se je TZS odločila, da
bo v tem projektu s sistematično izvedenimi aktivnostmi dvignila
kompetence zaposlenih na TZS, kot tudi pri sodelujoči organizaciji
SDTS, članih TZS ter zaposlenih, članih SDTS in širši zainteresirani
javnosti predvsem na področju krepitve pravne države, zagoto-
vila trajnostno neformalno usposabljanje zaposlenih, deležnikov
in širše zainteresirane javnosti na vseh ravneh ter prispevala k
večji obveščenosti, usposobljenosti in ozaveščenosti vseh ude-
leženih v projektu o pomenu pravilnega izvajanja delovnopravne
zakonodaje, mirnega reševanja konfliktnih situacij ter pomenu
večje ozaveščenosti o pomembnosti varnosti in zdravja pri delu,
predvsem pri starejših zaposlenih. Ker je bila blagovna znamka
»TRGOVINKO«, kot sinonim za pomen učinkovitega vodenja soci-
alnega dialoga ter varnosti in zdravja pri delu v trgovinski dejavno-
sti leta 2015 s strani TZS registrirana pri Uradu RS za intelektualno
lastnino, bo omenjena blagovna znamka rdeča nit tudi pri tem
projektu, saj je v skoraj desetih letih njene uporabe postala pre-
poznana tako med člani TZS, kot tudi širše. Z namenom, da bodo
vsebine posameznih aktivnosti uporabne za čim širšo javnost, bo
TZS ustanovila strokovno delovno skupino, katere člani bodo stro-
kovni sodelavci TZS na projektu in predstavniki članov TZS.
Opis aktivnosti na projektu »TRGOVINKO nas povezuje«:
Z namenom večje institucionalne usposobljenosti in dviga
kompetenc za vodenje socialnega dialoga zaposlenih na TZS,
se bodo zaposleni, ne samo sodelujoči na projektu, udeleže-
vali usposabljanj in drugih aktivnosti, ki jih bo TZS izvajala v
okviru projekta. Z namenom prenosa dobrih praks na podro-
čju trga dela in vodenja socialnega dialoga se bodo strokovni
sodelavci udeležili tudi treh študijskih obiskov pri Sloven-
skem deželnem gospodarskem združenju v Trstu, pri danskem
združenju delodajalcev (Confederation of Danish Employers)
in pri evropskem trgovskem združenju EuroCommerce v Bru-
slju. Študijski obiski bodo tako s prenosom dobrih praks iz tu-
jine prispevali h krepitvi usposobljenosti socialnih partnerjev
za vodenje socialnega dialoga na vseh ravneh.
Z namenom dviga kompetenc ciljnih skupin in širše zainte-
resirane javnosti za krepitev pravne države, vseživljenjskega
3
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
učenja in boljšega upravljanja raznolikosti delavcev ter kot
podlaga za vodenje socialnega dialoga na vseh ravneh, s po-
sebnim poudarkom na trgovinski dejavnosti, bodo v sklopu
projekta izvedene 4 analize, in sicer dve analizi poslovanja
v trgovinski dejavnosti v primerjavi s celotnim gospodar-
stvom, »Trgovinski odsev« in Analiza trgovine na podeželju
in v odročnejših krajih. Vse naštete analize bodo objavljene
na spletni podstrani projekta, rezultati pa bodo služili dvigu
kompetenc in znanj zaposlenih na TZS pri njihovem delu v
različnih delovnih skupinah, ustanovljenih predvsem v okviru
ESS, zaposlenih pri članih TZS, ciljnim skupinam in širši zain-
teresirani javnosti.
Izvedenih bo 10 usposabljanj in 2 problemski konferenci.
Štirikrat bodo izvedena usposabljanja v štirih različnih krajih
RS, in sicer v Ljubljani, Novem mestu, Mariboru in Sežani, ki
bodo v prvi vrsti namenjena trgovskim poslovodjem s ciljem
njihovega pravilnega izvajanja delovnopravne zakonodaje v
praksi, eno usposabljanje, ki bo izvedeno v Ljubljani pa bo na-
menjeno dvigu kompetenc za kolektivno dogovarjanje in vo-
denje socialnega dialoga. V okviru »TRGOVINKO-ve male šole
delovnega prava« bo izvedenih 5 spletnih usposabljanj, vse-
binsko vezanih na delovna razmerja, vseživljenjsko učenje ter
varnost in zdravje pri delu. Izvedeni bosta tudi dve problemski
konferenci malih trgovcev in zadrug, in sicer v Ljubljani. Z
usposabljanji bo dosežen cilj dviga kompetenc ciljnih skupin
za krepitev pravne države, vseživljenjskega učenja, medgene-
racijskega prenosa znanj in boljšega upravljanja raznolikosti
delavcev. Projekt bo z namenom doseganja navedenih ciljev
predstavljen na 3 Strateških konferencah o trgovini.
Pripravljeni in izdani bosta 2 publikaciji. V e-obliki bodo iz-
dane Smernice za izvajanje Direktive o preglednosti plačil v
praksi, in priročnik »TRGOVINKO nas povezuje«, ki bo vse-
boval povzetek vsebine izobraževanj, usposabljanj, opra-
vljenih analiz in drugih vsebinskih aktivnosti. Obe publikaciji
bosta objavljeni in vsem zainteresiranim dostopni na spletni
podstrani projekta. Aktivnosti bosta prispevali k dvigu kom-
petenc za zagotavljanje enakosti spolov ter splošnemu dvigu
kompetenc na področju izvajanja zakonodaje in vodenja so-
cialnega dialoga.
V okviru projekta se bodo ves čas izvajanja projekta izvajale
aktivnosti, vezane na KPDTS. Aktivnosti se bodo nanašale
na pravilno izvajanje KPDTS v praksi ter opredelitve vsebin
za novo KPDTS. Aktivnosti bodo prispevale k sodelovanju
socialnih partnerjev, krepitvi njihovih kompetenc, izmenjavi
izkušenj med generacijami ter h krepitvi socialnega dialoga
v trgovinski dejavnosti.
V okviru projekta bodo vzpostavljene spletna podstran projekta,
»TRGOVINKO-va delovnopravna e-klepetalnica, ki bo namenje-
na svetovanju vsem zainteresiranim o vsebinah, ki jih zasleduje
projekt in »TRGOVINKO-v e-vprašalnik«, ki bo namenjen izva-
janju anket med deležniki in širšo zainteresirano javnostjo glede
vsebin, ki se bodo izvajale na projektu. Informiranje o aktivnostih
na projektu bo potekalo preko glasila T-Informacije, spletne strani
in e-novičnika TZS, družbenih omrežij, informiranje širše javnosti
pa s pripravo sporočil za javnost in objavami v medijih, ter v okvi-
ru Strateške konference o trgovini.
Osnovni podatki o projektu:
Upravičenec: Trgovinska zbornica Slovenije, Dunajska cesta 167,
1000 Ljubljana, e-naslov: info@tzslo.si, telefon: +386 1 5898
212/213
Trajanje projekta: od 1. 8. 2025 do 31. 1. 2028
Vrednost projekta: 207.900,00 EUR
Kontaktne osebe na projektu:
Barbara Krivic, vodja projekta in pravna svetovalka TZS
Nika Pečevnik, pravna svetovalka TZS
Primož Gorenc, ekonomski svetovalec TZS
Vljudno vabljeni k sodelovanju v aktivnostih na projektu!
B.K., N.P., P.G.
Projekt »TRGOVINKO nas povezuje« sofinancirata Republika Slovenija Ministrstvo
za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti ter Evropska unija iz ESS+.
Projekt se sofinancira iz PEKP 2021–2027, cilja politike 4 »Bolj socialna in vključu-
joča Evropa za izvajanje evropskega stebra socialnih pravic«, prednostne naloge
6 »Znanja in spretnosti ter odzivni trg dela«, specifičnega cilja ESO4.4 »Spodbu-
janje prilagajanja delavcev, podjetij in podjetnikov na spremembe, aktivnega in
zdravega staranja ter zdravega in dobro prilagojenega delovnega okolja, ki obrav-
nava tveganje za zdravje (ESS+).
III SPLOŠNA ZAKONODAJA
Pravilnik o spremembah Pravilnika o opravljanju strokovnega izpita iz varnosti in
zdravja pri delu
V Uradnem listu RS, št. 63/25, je objavljen Pravilnik o spremem-
bah Pravilnika o opravljanju strokovnega izpita iz varnosti in
zdravja pri delu, ki je začel veljati 23. 8. 2025.
Sprememba pravilnika se nanaša na izpitno komisijo, in sicer se v Pra-
vilniku o opravljanju strokovnega izpita iz varnosti in zdravja pri delu
(Uradni list RS, št.85/20) besedilo 10.člena spremeni tako, da se glasi:
»(1) Minister, pristojen za delo (v nadaljnjem besedilu: minister),
imenuje člane komisije za strokovni izpit (v nadaljnjem besedi-
lu: seznam izpraševalcev) za dobo petih let. V komisijo so lahko
imenovane osebe, ki so zaposlene ali so bile v zadnjih petih letih
zaposlene na ministrstvu ali Inšpektoratu Republike Slovenije za
delo (v nadaljnjem besedilu: inšpektorat).
(2)Izpraševalci s seznama izpraševalcev so strokovnjaki za var-
nost in zdravje pri delu, obvladajo slovenski jezik, imajo najmanj
izobrazbo, ki ustreza ravni izobrazbe, pridobljene po študijskih
programih za pridobitev izobrazbe druge stopnje, in pet let de-
lovnih izkušenj na področju varnosti in zdravja pri delu, delovnih
razmerij ali inšpekcije dela.«.
Člani komisije za strokovni izpit se imenujejo v dveh mesecih od
uveljavitve tega pravilnika. Dosedanji člani komisije za strokovni
izpit opravljajo delo do imenovanja novih v skladu s spremenje-
nim 10.členom pravilnika. K.F.
Uredba o plačilu za vodno pravico, ki je pridobljena na podlagi vodnega dovoljenja, in
vodnem povračilu
V Uradnem listu RS, št. 42/25, je objavljena Uredba o plačilu za
vodno pravico, ki je pridobljena na podlagi vodnega dovolje-
nja, in vodnem povračilu, ki je začela veljati 28. 6. 2025.
Uredba določa podrobnejša merila za določitev roka, načina in
višine plačila za vodno pravico, ki je pridobljena na podlagi vo-
dnega dovoljenja (v nadaljnjem besedilu: dovolnina), ter merila
4
WWW.TZSLO.SI
za njegovo znižanje, oprostitev in način določanja višine vodnega
povračila, njegovega obračunavanja, odmere ter plačevanja in
merila za njegovo znižanje ter oprostitev.
Vodno povračilo in dovolnina predstavljata novo obremenitev za
številna podjetja iz različnih dejavnosti, zato smo reprezentativ-
ne delodajalske organizacije, Gospodarska zbornica Slovenije,
Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije, Trgovinska zbornica Slo-
venije, Združenje delodajalcev Slovenije in Združenje delodajal-
cev obrti in podjetnikov Slovenije Ministrstvo za naravne vire in
prostor opozorile, da se dovolnina s 1. januarjem 2026 uvaja v
celotni višini 100 odstotkov, kar je v nasprotju z obrazložitvijo k
predlogu uredbe, ki je bila v vladni obravnavi in je predvidevala
postopno višanje te dajatve.
Poslovne subjekte seznanjamo, da lahko v primeru, ko je njihova
dejanska raba občutno nižja od podeljene vodne pravice, poda-
jo zahtevek za spremembo vodnega dovoljenja in si na ta način
zmanjšajo stroške. O vseh novostih na tem področju vas bomo
tekoče seznanjali. M.L., K.F.
Neobvezujoče mnenje Informacijskega pooblaščenca RS glede dostopa zaposlenih do
kadrovske evidence
V nadaljevanju vas seznanjamo z neobvezujočim mnenjem Infor-
macijskega pooblaščenca RS glede tega, ali je dopustno, da ima
v delovni organizaciji oddelek računovodstva, ki izvaja obračun
plač in drugih stroškov dela, dostop do celotne kadrovske evi-
dence zaposlenih.
Neobvezujoče mnenje Informacijskega pooblaščenca RS
»Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nada-
ljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o
varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22, 40/25 – Zin-
fV-1; v nadaljevanju: ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679
Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu po-
sameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku
takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (v nadaljevanju:
Splošna uredba) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaš-
čencu (Uradni list RS, št. 113/05, 51/07 – ZUstS-A; ZInfP) posreduje-
mo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.
Obdelava oziroma dostop do osebnih podatkov znotraj uprav-
ljavca (v konkretnem primeru delodajalca) je načeloma stvar
odločitve vodstva ter posledično notranje organizacije uprav-
ljavca in ureditve v internih aktih.
Če za posamezne zaposlene, izhajajoč iz pogodbe o zaposli-
tvi, internih navodil, notranje sistemizacije ali drugih internih
aktov, izhaja, da za svoje delo v okviru pristojnosti delodajalca
neizogibno potrebujejo dostop do določenih osebnih podat-
kov, potem je dopustno, da se jim ta dostop omogoči in da
te svoje dostopne pravice dejansko izvršujejo v okviru svojih
delovnih zadolžitev.
Informacijski pooblaščenec uvodoma poudarja, da lahko podaja
neobvezujoča mnenja in pojasnila, ne sme pa izven konkretnih
nadzornih ali drugih upravnih postopkov preverjati namenov ozi-
roma obsega obdelave osebnih podatkov v konkretnem primeru.
Kot je Informacijski pooblaščenec že pojasnil v mnenju št. 07121-
1/2024/475, se obdelava osebnih podatkov delavcev s strani (so)
delavcev razlikuje od tiste s strani delodajalca kot upravljavca.
Upravljavec mora namreč imeti pravno podlago iz prvega odstavka
6. in 9. člena Splošne uredbe, v okviru delovnih razmerij pa je rele-
vanten tudi 48. člen Zakon o delovnih razmerjih (ZDR-1; Uradni list
RS, št. 21/13, s spremembami in dopolnitvami). Če ima delodajalec
ustrezno pravno podlago za obdelavo osebnih podatkov delavcev,
posamezni delavci posebne oziroma dodatne pravne podlage za
obdelavo osebnih podatkov drugih (so)delavcev ne potrebujejo.
Nadalje (kot izhaja tudi iz mnenja Informacijskega pooblaščenca
št. 07121-1/2024/1007), je obdelava oziroma dostop do osebnih
podatkov znotraj upravljavca načeloma stvar odločitve vodstva
ter posledično notranje organizacije upravljavca in ureditve v in-
ternih aktih. Poleg tega je treba pri obdelavi osebnih podatkov
upoštevati tudi temeljna načela iz 5. člena Splošne uredbe. Nave-
deni člen v točki (e) uveljavlja načelo najmanjšega obsega podat-
kov, ki določa, da mora biti obdelava osebnih podatkov omejena
na to, kar je potrebno za namene, za katere se ti podatki obde-
lujejo. To pomeni, da je pri določanju pravic dostopa treba vzeti
v obzir naloge, naravo dela in delovne obveznosti posamičnega
zaposlenega. Za posamezno vrsto osebnih podatkov je tako tre-
ba pretehtati, kateri izmed zaposlenih se morajo seznaniti s temi
podatki glede na namene, za katere se obdelujejo. Če tako za
posamezne zaposlene, izhajajoč iz pogodbe o zaposlitvi, internih
navodil, notranje sistemizacije ali drugih internih aktov, izhaja, da
za svoje delo v okviru pristojnosti delodajalca neizogibno potre-
bujejo dostop do določenih osebnih podatkov, potem je dopust-
no, da se jim ta dostop omogoči in da te svoje dostopne pravice
dejansko izvršujejo v okviru svojih delovnih zadolžitev. Ob tem pa
morajo seveda te podatke uporabljati zgolj za ta namen ter jih ne
sme razkrivati oziroma z njimi seznanjati nepooblaščenih oseb. V
konkretnem primeru bi to pomenilo, da bi moral delodajalec pre-
tehtati, ali računovodski oddelek zares potrebuje dostop do vseh
podatkov, ki jih navajate v vašem zaprosilu za mnenje (celotne
kadrovske evidence), za namen obračuna plač in stroškov dela.«
Vir: Povzeto po neobvezujočem mnenju Informacijskega poob-
laščenca RS, številka 07121-1/2025/1019 z dne 19. 8. 2025. K.F.
III ŽIVILA
Poročilo analize podatkov o cenah, količinah in poreklu za obdobje od januarja do
decembra 2024
Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano (MKGP) je dne
22. 8. 2025 objavilo Poročilo analize cen in količin kmetijskih
pridelkov ter živilskih proizvodov po poreklu v verigi preskrbe s
hrano za obdobje od januarja do decembra 2024.
Na podlagi Odredbe o zbiranju podatkov v verigi preskrbe s hra-
no (Uradni list RS, št. 132/23), izdane na podlagi Zakona o kme-
tijstvu, je MKGP v letu 2024 zbiralo podatke o cenah, količinah in
poreklu kmetijskih in živilskih proizvodov, določenih v odredbi.
Namen zbiranja, spremljanja in analize podatkov je zajem podatkov
in analiza stanja v verigi preskrbe s hrano, poleg tega je na daljši
rok cilj zbiranja in analiziranja podatkov vzpostaviti sistematično
spremljanje cen in količin glede na poreklo po posameznih veri-
gah vrednosti v slovenskem agroživilstvu, kar lahko pripomore k
bolj ciljno usmerjeni politiki razvoja prehranskih verig.
Poročilo je sestavljeno iz treh delov oziroma analiz. Vključuje ana-
lizo trendov v verigi preskrbe s hrano v državah članicah EU, ana-
lizo statističnih podatkov in makroekonomskih kazalnikov na na-
cionalni ravni ter analizo podatkov, zbranih na podlagi odredbe,
5
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
od januarja do vključno decembra 2024. Prva analiza temelji na
podatkih Eurostata, FAOSTAT in ECB. Analiza statističnih podat-
kov in makroekonomskih kazalnikov na nacionalni ravni temelji
na podatkih Statističnega urada Republike Slovenije in Eurostata.
Podatki za zadnjo analizo so bili pridobljeni s strani zavezancev za
pošiljanje podatkov (pridelovalci, posredniki, predelovalci in trgov-
ci), ki so od januarja do vključno decembra 2024 pošiljali podatke
o ponderiranih cenah in količinah glede na poreklo. Predmet spre-
mljanja na podlagi navedene odredbe so kmetijski pridelki in živilski
proizvodi, ki se uvrščajo v sektorje žita, mesa, mleka, jajc, sadja in
zelenjave. Skupno število vseh zavezancev, ki so bili dolžni pošiljati
podatke, je bilo 165. Nekateri zavezanci so nastopali v več vlogah,
zato so morali za vsak mesec oddati več poročil. Skupno število me-
sečnih poročil se je tako gibalo do največ 232 poročil. Letno poroči-
lo je pripravil Inštitut za ekonomska raziskovanja v Ljubljani.
Iz sklepa poročila izhaja, da je bila leta 2024 preskrba s hrano
v Sloveniji zaznamovana z umirjanjem inflacije v segmentu hra-
ne, hitrejšo rastjo realnih plač in večjo kupno močjo potrošnikov,
medtem ko so kmetje kljub znižanju cen gnojil in goriv še ved-
no občutili finančne pritiske zaradi podražitve semen in sadik
ter višjih veterinarskih stroškov in stroškov vzdrževanja strojev
in opreme. Drobnoprodajne cene hrane so v Sloveniji rasle po-
časneje kot v povprečju EU, cene kmetijskih proizvodov pa so
bile v primerjavi z letom 2023 večinoma nižje, razen pri sadju in
zelenjavi. Potrošniki so v večjem delu leta občutili ugodnejšo ce-
novno dinamiko, a so v nekaterih segmentih, kot je sadje, ostali
izpostavljeni podražitvam. Trgovci so medtem cene prilagajali trž-
nim in stroškovnim razmeram, pri čemer so razlike med njihovimi
prodajnimi in nabavnimi cenami odsevale značilnosti poslovanja
v kompleksni verigi preskrbe s hrano. Mediana letnega razmerja
med prihodki in odhodki pri trgovcih je pokazala, da so trgovci
največja razmerja dosegali pri prodaji kruha, čebule in mesnin,
kar kaže na več prostora za pokrivanje stroškov in ustvarjanje do-
bička pri teh proizvodih. Proizvajalci živilskih proizvodov so ob
zmernih spremembah stroškov surovin in proizvodnje ohranjali
razmeroma stabilne cene. Na trgu se cenovna stabilnost sicer
krepi, a kmetje, predvsem manjši, ostajajo najbolj izpostavljeni
stroškovnim in tržnim tveganjem.
Generalni direktorat za kmetijstvo in razvoj podeželja (DG AGRI)
trenutno v sodelovanju z FoodDrinkEurope poskuša oceniti skup-
no strukturo stroškov živilske industrije na podlagi razpoložljivih
podatkov ESTAT. To predstavlja pomemben premik v pristopu DG
AGRI, saj se prvič aktivno vključuje v širši kontekst verige.
Celotno poročilo analize cen in količin kmetijskih pridelkov ter živil-
skih proizvodov po poreklu v verigi preskrbe s hrano je objavljeno
na spletni strani Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano.
Vir: Povzeto po spletni objavi Ministrstva za kmetijstvo, gozdar-
stvo in prehrano z dne 22. 8. 2025. K.F.
Iz Uradnega lista EU
Živila in krma
Popravek Izvedbene uredbe Komisije (EU) 2025/26 z dne
30.oktobra 2024 opravilih za uporabo Uredbe (EU)2024/1143
Evropskega parlamenta in Sveta glede registracij, sprememb,
preklicev, izvrševanja zaščite, označevanja in sporočanja pri
geografskih označbah in zajamčenih tradicionalnih posebno-
stih, ospremembi Izvedbene uredbe (EU)2019/34 glede ge-
ografskih označb vvinskem sektorju ter razveljavitvi izvedbe-
nih uredb (EU) št.668/2014 in (EU)2021/1236 (ULL, 2025/26,
15.1.2025) - UL EU, št. L 2025/90625 z dne 1. 8. 2025;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2025/1713 z dne 29. julija
2025 oodobritvi spremembe specifikacije proizvoda na ravni
Unije za zaščiteno označbo porekla Jerez-Xérès-Sherry/ Je-
rez / Xérès/ Sherry vskladu zUredbo (EU)2024/1143 Evrop-
skega parlamenta in Sveta - UL EU, št. L 2025/1713 z dne 4.
8. 2025;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2025/1714 z dne 29. julija
2025 oodobritvi spremembe specifikacije proizvoda na ravni
Unije za zaščiteno označbo porekla Manzanilla-Sanlúcar de
Barrameda/ Manzanilla - UL EU, št. L 2025/1714 z dne 4. 8.
2025;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2025/1721 z dne 1. avgu-
sta 2025 o spremembi prilog V in XIV k Izvedbeni uredbi
(EU)2021/404 glede vnosov za Kanado, Združeno kraljestvo
in Združene države Amerike na seznamih tretjih držav, nji-
hovih ozemelj ali območij, skaterih je dovoljen vstop pošiljk
perutnine, zarodnega materiala perutnine in svežega mesa
perutnine vUnijo - UL EU, št. L 2025/1721 z dne 4. 8. 2025;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2025/1716 z dne 29. julija
2025 oregistraciji geografske označbe Ratafia Ciociara / Ra-
ttafia Ciociara (GO) vregistru Unije za geografske označbe
vskladu zUredbo (EU)2024/1143 Evropskega parlamenta in
Sveta - UL EU, št. L 2025/1716 z dne 5. 8. 2025;
Popravek Izvedbene uredbe Komisije (EU)2025/636 zdne
25.marca 2025 ospremembi prilog III inVkIzvedbeni uredbi
(EU)2020/2235 glede vzorcev veterinarskih spričeval, vzor-
cev uradnih spričeval, vzorcev veterinarskih/uradnih spričeval
in zasebnega potrdila za vstop pošiljk nekaterih kategorij ži-
vali in blaga, namenjenih za prehrano ljudi, vUnijo ali njihov
tranzit skozi Unijo vtretjo državo (ULL, 2025/636, 30.4.2025)
- UL EU, št. L 2025/90633 z dne 6. 8. 2025;
Delegirana uredba Komisije (EU) 2025/1735 z dne 4. junija
2025 ospremembi Priloge kUredbi (EU) št.609/2013 Evrop-
skega parlamenta in Sveta, da se dovoli uporaba mononatri-
jeve soli L-5-metiltetrahidrofolne kisline kot vira folata vzače-
tnih formulah za dojenčke in nadaljevalnih formulah, živilih na
osnovi predelanih žit in otroški hrani, popolnih prehranskih
nadomestkih za nadzor nad telesno težo in živilih za poseb-
ne zdravstvene namene - UL EU, št. L 2025/1735 z dne 12. 8.
2025;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2025/1729 zdne 5.avgusta
2025 o registraciji geografske označbe Muránske buchty
(ZGO) vregistru Unije za geografske označbe vskladu zUred-
bo (EU)2024/1143 Evropskega parlamenta in Sveta - UL EU, št.
L 2025/1729 z dne 12. 8. 2025;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2025/1730 zdne 5.avgusta
2025 oodobritvi spremembe specifikacije proizvoda za za-
ščiteno označbo porekla Anjou Villages Brissac na ravni Unije
vskladu zUredbo (EU)2024/1143 Evropskega parlamenta in
Sveta - UL EU, št. L 2025/1730 z dne 12. 8. 2025;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2025/1749 zdne 12.avgu-
sta 2025 o spremembi prilog V in XIV k Izvedbeni uredbi
(EU)2021/404 glede vnosov zaZdruženo kraljestvo na sezna-
mih tretjih držav, njihovih ozemelj ali območij, skaterih je do-
voljen vstop pošiljk perutnine, zarodnega materiala perutnine
in svežega mesa perutnine vUnijo - UL EU, št. L 2025/1749 z
dne 13. 8. 2025;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2025/1758 zdne 21.avgusta
2025 ospremembi prilogVinXIV kIzvedbeni uredbi (EU)
2021/404 glede vnosov za Združeno kraljestvo na seznamih
tretjih držav, njihovih ozemelj ali območij, skaterih je dovo-
ljen vstop pošiljk perutnine, zarodnega materiala perutnine in
svežega mesa perutnine vUnijo - UL EU, št. L 2025/1758 z dne
22. 8. 2025. K.F.
6
WWW.TZSLO.SI
III IZOBRAŽEVANJE
Jesenski termini izpitov za opravljanje poslovodskega izpita za pridobitev naziva
»Trgovski poslovodja/ Trgovska poslovodkinja«
Kandidate, ki že opravljajo poslovodski izpit za pridobitev naziva
»Trgovski poslovodja/Trgovska poslovodkinja«, in tudi tiste, ki bi
k poslovodskemu izpitu želeli še pristopiti, obveščamo, da se s
septembrom 2025 nadaljujejo termini izpitov.
Termini so objavljeni v okviru razpisa za opravljanje poslovod-
skega izpita za pridobitev naziva »Trgovski poslovodja/Trgo-
vska poslovodkinja«. Celotno besedilo razpisa je dostopno na
spletni povezavi: https://www.tzslo.si/sl/izobrazevanje-javno-po-
oblastilo/poslovodski-izpit.
JESENSKI TERMINI IZPITNIH ROKOV ZA LETO 2025
PRAKTIČNI DEL IZPITNI ROKI PRIJAVNI ROKI CENA/EUR
Seminarska naloga z zagovorom 9. 9. 2025 10. 8. 2025 do 25. 8. 2025 40,20 €
Uporaba elektronskega poslovanja 23. 9. 2025 24. 8. 2025 do 8. 9. 2025 40,20 €
Poslovno komuniciranje v tujem jeziku 7. 10. 2025 7. 9. 2025 do 22. 9. 2025 40,20 €
Osnove statistike 21. 10. 2025 21. 9. 2025 do 6. 10. 2025 40,20 €
Poslovna matematika 4. 11. 2025 5. 10. 2025 do 20. 10. 2025 40,20 €
STROKOVNO – TEORETIČNI DEL IZPITNI ROKI PRIJAVNI ROKI CENA/EUR
Poznavanje blaga 9. 9. 2025 10. 8. 2025 do 25. 8. 2025 40,20 €
Gospodarsko poslovanje s trženjem 23. 9. 2025 24. 8. 2025 do 8. 9. 2025 40,20 €
Računovodstvo z osnovami poslovnih financ 7. 10. 2025 7. 9. 2025 do 22. 9. 2025 40,20 €
Psihologija prodaje 21. 10. 2025 21. 9. 2025 do 6. 10. 2025 40,20 €
Trgovinska zakonodaja 4. 11. 2025 5. 10. 2025 do 20. 10. 2025 40,20 €
PEDAGOŠKO – ANDRAGOŠKI DEL IZPITNI ROKI PRIJAVNI ROKI CENA/EUR
Pedagoško – andragoški del 18. 11. 2025 19. 10. 2025 do 3. 11. 2025 201,00 €
POSLOVODNO – EKONOMSKI DEL IZPITNI ROKI PRIJAVNI ROKI CENA/EUR
Poslovodno – ekonomski del 25. 11. 2025 26. 10. 2025 do 10. 11. 2025 201,00 €;
za dva izpita:
80,38 €
Za vse dodatne informacije glede prijave in opravljanja poslovodskega izpita se lahko obrnete na Jano Ogrinc – jana.ogrinc@tzslo.si ali
tel. 01 58 98 220. J.O.
III TRGOVINA V ŠTEVILKAH
Prispevki za socialno varnost samozaposlenih za avgust 2025
Bruto zavarovalna osnova (BZO) v EUR
Prehodni davčni podračun Referenca
60 % PP** 3,5 PP***
1.436,95 8.382,22
2.394,92
Prisp. zavarovanca za PIZ 15,50% 222,73 1.299,24
Prisp. delodajalca za PIZ 8,85% 127,17 741,83
Skupaj prispevki za PIZ SI56 011008882000003 SI19 DŠ-44008 349,90 2.041,07
Prisp. zavarovanca za ZZ 6,36% 91,39 533,11
Obvezni zdravstveni prispevek* pavšalni znesek 37,17 37,17
Prisp. delodajalca za ZZ 6,56% 94,26 549,87
Prisp. za poškodbe pri delu 0,53% 7,62 44,43
Skupaj prispevki za ZZ 230,44 1.164,58
Prispevek za dolgotrajno oskrbo* 2,00% 28,74 167,64
Skupaj prispevki za ZZ in za DO SI56 011008883000073 SI19 DŠ-45004 259,18 1.332,22
Prisp. zavarovanca za starš. var. 0,10% 1,44 8,38
Prisp. delodajalca za starš. var. 0,10% 1,44 8,38
Skupaj prispevki za starš. var. SI56 011008881000030 SI19 DŠ-43001 2,88 16,76
Prisp. zavarovanca za zaposl. 0,14% 2,01 11,74
Prisp. delodajalca za zaposl. 0,06% 0,86 5,03
Skupaj prispevki za zaposl. SI56 011008881000030 SI19 DŠ-42005 2,87 16,77
Skupaj drugi prisp. 5,75 33,53
PRISPEVKI SKUPAJ 614,83 3.406,82
DŠ pomeni davčna številka zavezanca
* Povprečna mesečna bruto plača za leto 2024 (PP): 2.394,92 EUR
** Minimalna osnova za prispevke samozaposlenih v letu 2024 znaša 60 % zadnje
znane povprečne letne plače: 60 % od 2.394,92 EUR = 1.436,95 EUR
*** Najvišja možna zavarovalna osnova: zavezanec lahko prispevke plača naj-
več od osnove, ki znaša 3,5 PP (v skladu s petim odstavkom 145. člena ZPIZ-2):
2.394,92x 3,5 = 8.382,22 EUR
* Višina OZP od 1. 3. 2025 dalje je določena v višini 37,17 EUR (Uradni list RS, št. 12/25)
* Prispevek za DO se plačuje za obdobje od 1. 7. 2025 dalje
Davčni organ bo sestavil predizpolnjen obračun prispevkov za socialno varnost
(POPSV) in ga najpozneje do 10. dne v mesecu za pretekli mesec vročil zavezancu
elektronsko prek portala eDavki. Če podatki v POPSV niso pravilni in/ali popolni,
ali če POPSV ni bil odložen, mora zavezanec v sistem eDavki sam predložiti OPSV
najpozneje do 15. dne v mesecu za pretekli mesec. Prispevki morajo biti plačani
najpozneje do 20. dne v mesecu za pretekli mesec.
Vir: Ministrstvo za finance, Finančna uprava RS, avgust 2025. K.F.
7
WWW.TZSLO.SI
T – Informacije« so pripravili: Mija Lapornik, Marjanca Simsič, Barbara Krivic, Nika Pečevnik, Primož Gorenc, Jana Ogrinc in Karmen Fortuna. Uporaba in objava
podatkov (delno ali v celoti) je dovoljena le z navedbo vira. Odgovorna urednica: Karmen Fortuna. Lektoriranje: Karmen Fortuna. Izdajatelj »T-Informacij« je
Trgovinska zbornica Slovenije, Dunajska cesta 167, Ljubljana, tel.: 01 5898 212 ali 01 5898 213, e-naslov: info@tzslo.si, spletna stran: www.tzslo.si, TRR: SI56
0400 0027 8921 404 pri OTP banki d.d. V skladu z Zakonom o davku na dodano vrednost (UL RS, št. 13/11 – UPB, s spremembami in dopolnitvami) se za to
publikacijo plačuje 5 % davek na dodano vrednost.
Razširjen pregled prihodkov v letu 2024 v trgovini na drobno
V trgovini na drobno predstavljajo neživila največji delež ustvarje-
nih prihodkov (42,6 %) med širokimi kategorijami blagovnih sku-
pin. Sledi blagovna skupina živila, pijače in tobačni izdelki z 31,7 %
deležem. Prihodki od prodaje motornih vozil predstavljajo 15,5 %
vseh prihodkov, prodaja motornih goriv pa 10,1 % vseh prihodkov.
Največja rast prihodkov je bila na blagovni skupini neživil (5,4 %),
največji padec pa v skupini motorna goriva za 9,3%.
Tabela: Prihodek od prodaje blaga na domačem trgu v trgovi-
ni na drobno (v 1.000 EUR)
Kategorije 2023 2024
Delež v vseh
prihodkih v
2024
Indeks
2024 /
2023
Blagovne
skupine -
SKUPAJ
15.644.758 15.999.154 100,0 % 102,3
Živila, pijače,
tobak
4.943.275 5.077.215 31,7 % 102,7
Neživila 6.466.667 6.813.991 42,6 % 105,4
Motorna goriva 1.789.524 1.623.662 10,1 % 90,7
Motorna vozila 2.445.292 2.484.287 15,5 % 101,6
Vir: SURS, julij 2025
Graf: Prihodek od prodaje blaga po širših blagovnih skupinah
v trgovini na drobno v letu 2024 (v mio €)
Vir: SURS, julij 2025
Trgovina z živili, pijačo in tobakom
V trgovini z živili, pijačo in tobakom znašajo prihodki od prodaje
živil 3,5 mrd EUR, kar predstavlja 21,9 % vseh prihodkov v trgo-
vini na drobno. Prihodki od prodaje pijač so znašali 0,9 mrd EUR
(5,7%) od prodaje tobaka pa 0,7 mrd EUR (4,2 %). Prihodki so
najbolj narasli v kategoriji sadnih in zelenjavnih sokov (13,0 %)
in v kategoriji preostalih alkoholnih pijač (10,0 %). Visok padec
prihodkov pa je bil pri prodaji sveže hrane (6,7 %), vode in brezal-
koholnih pijač (6,2 %) ter tobaka (6,3 %).
Tabela: Prihodek od prodaje živil, pijač in tobaka na domačem
trgu v trgovini na drobno (v 1.000 EUR)
Kategorije 2023 2024
Delež
v vseh
prihodkih v
2024
indeks
2024 /
2023
1 Živila, pijače,
tobak
4.943.275 5.077.215 31,7 % 102,7
1.1 Živila 3.334.503 3.498.354 21,9 % 104,9
1.1.1 Hrana - sveža,
nepredelana,
nezamrznjena
599.599 559.410 3,5 % 93,3
1.1.2 Hrana -
preostala živila
2.734.904 2.938.944 18,4 % 107,5
1.2 Pijače 897.199 911.916 5,7 % 101,6
1.2.1 Kava, čaj,
kakav
172.538 181.121 1,1 % 105,0
1.2.2 Sadni in
zelenjavni sokovi
62.332 70.465 0,4 % 113,0
1.2.3 Voda in
brezalkoholne
pijače
284.217 266.574 1,7 % 93,8
1.2.4 Pivo (tudi
brezalkoholno)
210088 214.406 1,3 % 102,1
1.2.5 Vino 76190 78.337 0,5 % 102,8
1.2.6 Preostale
alkoholne pijače
91834 101.014 0,6 % 110,0
1.3 Tobak 711.573 666.946 4,2 % 93,7
Vir: SURS, julij 2025
Trgovina z neživili
Največ prihodkov med neživili je bilo ustvarjenih v trgovini na
drobno pri prodaji zdravil, medicinske opreme in pripomočkov, in
sicer 1,2 mrd EUR oziroma 7,4 % od celotnih prihodkov v trgovini
na drobno. Sledijo oblačila in obutev z 0,9 mrd EUR (5,5 %) ter
pohištvo in izdelki za gospodinjstvo in dom z 0,9 mrd EUR (5,4 %).
V trgovini z neživili so se v letu 2024 najbolj povečali prihodki od
prodaje tiskanega gradiva, posnetih nosilcev zapisa in pisalnih
potrebščin, in sicer za 28,4 %. Sledijo energenti za ogrevanje, kjer so
prihodki zrasli za 26,1 % ter gospodinjski aparati in električne napra-
ve za osebno nego z 19,6 % povečanjem prihodkov. Največji padec
prihodkov je bil pri prodaji izdelkov in opreme za prosti čas, in sicer
za 12,8 %, sledi prodaja oblačil in obutve z 7,5 % padcem in prodaja
gradbenega in inštalacijskega materiala z 15,2 % upadom prihodkov.
P.G.
Živila, pijače,
tobak
5.077
32%
Neživila
6.814
43%
Motorna
goriva
1.624
10%
Motorna
vozila
2.484
15%