
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
povezane z varnostjo podatkov, integracijo v poslovne procese in
odporom do sprememb, pa je poudarila Burcu Begić. Podjetja se
pri tem soočajo predvsem z vprašanjem ustrezne miselnosti, saj
nima nihče rad sprememb, vendar v današnjem času potrebuje-
mo miselnost, ki spodbuja stalno prilagajanje in prepoznavanje
novih priložnosti. Nove tehnologije dopolnjujejo delo ljudi, saj gre
pri odnosih s strankami za komplementarna dejavnika, kjer mora-
mo povezovati empatijo in napredne pristope. To krepi zaupanje,
digitalna in tehnološka učinkovitost pa omogočajo hitrost, razpo-
ložljivost in doslednost v storitvah.
V 2. sekciji konference z naslovom »Porabniki v novih geostra-
teških in tehnoloških izzivih: Kaj pravi regija?«, ki jo je prav
tako povezovala prof. dr. Maja Zalaznik, EF, UL so sodelovali:
Lucija Vidiš Roić, principal Boston Consolting Group, Robert Sra-
ka, izvršni direktor Big Bang d.o.o in Klemen Urbančnik, vodja
projektne pisarne in partner, Creatim d.o.o.
Trgovinska panoga se tudi v letošnjem letu sooča z zahtevnimi
razmerami, ki jih poglabljajo različna geopolitična trenja in aktu-
alne, skorajda vsakodnevne razprave o carinah. Na poslovanje
podjetij vplivajo številni cenovni pritiski in negotovosti, ki še
dodatno povečujejo stroške in povzročajo motnje v delovanju
oskrbovalnih verig. Po mnenju Lucije Vidiš Roić se tveganja v
oskrbovalnih verigah zaradi geopolitičnih napetosti nenehno
povečujejo, zato trgovci razvijajo nove strategije v sodelovanju z
dobavitelji. Trgovci se na takšne razmere odzivajo z večjim pou-
darkom na razvoju lastnih blagovnih znamk, saj kar 74 odstotkov
potrošnikov meni, da bo inflacija ostala prisotna tudi v prihodnje.
Vodilni trgovci tako posledično v Srednji Evropi na novo oprede-
ljujejo svoje oskrbovalne verige z uporabo naprednih analitič-
nih orodij in umetne inteligence. Primer dobre prakse iz tujine
je denimo tudi razvoj mreže samostojnih trgovin, ki s pomočjo
sistemov za računalniški vid v realnem času spremljajo nakup-
no vedenje potrošnika in njegove izbire. Še vedno bo potrebno
iskati ravnotežje med tehnologijo in človekom – česar nikakor
ne smemo zanemariti. Robert Sraka je kot ključno izpostavil, da
se v njegovem podjetju, podobno kot številni trgovci po svetu,
soočajo z vprašanjem, kako slediti hitrim spremembam na trgu,
kjer postajajo glavni konkurenti tehnološko-logistična podjetja. V
ospredje je postavil izboljšanje uporabniške izkušnje, širitev po-
nudbe z novimi poslovnimi modeli in storitvami ter povezovanje
fizičnih in digitalnih prodajnih kanalov. Vsi procesi, ki so povezani
z naročili, morajo biti združeni v procesnem orodju, ki samodejno
sproža sistemske ali uporabniške naloge, in postopoma omogo-
ča prehod iz ročnih opravil v avtomatizirane sistemske procese.
Vsekakor pa bodo v prodajalnah še naprej ostali prodajalci, ki
pa jih je potrebno opremiti in podpreti z ustrezno tehnologijo in
znanjem. Podobni premiki so opazni tudi na področju spletnega
nakupovanja. Uporabniki od umetne inteligence in ponudnikov
pričakujejo vedno več, zato tehnologija postaja nepogrešljivo
orodje za izboljšanje potrošnikove nakupovalne izkušnje. Po be-
sedah Klemna Urbančnika lahko trgovci z umetno inteligenco,
ki omogoča obdelavo velikih količin podatkov, pripravo širšega
opisa izdelkov, učinkovitejše iskanje in priporočanje izdelkov v
spletnih trgovinah bistveno optimizirajo svoje poslovne procese.
Umetno inteligenco uporabljajo v različnih procesih znotraj pod-
jetja, vključno s pridobivanjem novih poslovnih priložnosti.
Kot je zaokrožila prof. dr. Maja Zalaznik, je danes umetnost obvla-
dovanja vseh teh izzivov ključna za konkurenčnost trgovca in za-
dovoljstvo kupca, predvsem pa ustavitev padanja obsega nakupov
in nenehnih pritiskov na razmerje med kakovostjo in ceno. Zato
uporabimo tehnologijo in umetno inteligenco po pameti in prila-
gojeno posameznemu podjetju in procesom. Ne zanemarimo pa
človeka, njegova znanja in opolnomočenost – tako zaposlenega
kot kupca – kajti trgovina je družbeni prostor, ki nas tudi povezuje.
Mag. Monika Lapanja, CPOEF, je kot moderatorka 3. sekcije z
nazivom: Ugled trgovca skozi odnose z dobavitelji, kupci in
kakovostjo storitve: vpliv na motivacijo zaposlenih, vodila po-
govor z naslednjimi sogovorniki: Peter Kebrič, član poslovodstva,
Lidl Slovenija in Lidl Hrvaška, Božidar Prevc, direktor, Prevc, salo-
ni pohištva d.o.o., dr. Rok Stritar, ustanovitelj in prokurist, Kibuba
d.o.o. ter Zdravko Poljašević, direktor, Kreativni najemi d.o.o..
Sekcija se je začela s predstavitvijo izjav kupcev, ki kaže, da slo-
venski potrošniki največji pomen pripisujejo prijaznosti in odnosu
s prodajalci, sledita cena, šele nato kakovost. Od trgovcev po-
trošniki pričakujejo predvsem prijaznost, dostopnost, ustrezno
zalogo, hitrost, urejenost prodajaln, celovito svetovanje ter nizke
cene, upoštevajoč tudi kakovost.
Očitno je, da potrošniki ugled podjetij dojemajo različno, vendar
gre za vrednoto, ki jo je treba načrtno graditi in negovati. »Ugled
je težko pridobiti, a ga je mogoče zelo na hitro izgubiti,« je pou-
daril Peter Kebrič. Njegovo podjetje posluje globalno, in je v Slo-
veniji prisoten že skoraj dve desetletji, trenutno posluje z 69 trgo-
vinami in približno 2000 zaposlenimi. Svoj ugled gradi na tesnem
sodelovanju z dobavitelji, s katerimi razvija zaupanje, spodbuja
transparentno komunikacijo ter gradi dolgoročne strateške odno-
se. Kebrič je izpostavil, da se lahko dobavne verige hitro prekine-
jo – tako na globalni, kot na lokalni ravni – zato je strateško so-
delovanje z uspešnimi partnerji izrednega pomena. V prodajnem
asortimanu s približno 80 odstotkov prevladujejo lastne blagovne
znamke, kar podjetju omogoča večji vpliv na kakovost izdelkov in
odzivnost na potrebe kupcev. Iz podjetja, v katerem iz vaše hiše
naredijo dom, je Božidar Prevc podal svoje izkušnje pri gradnji
ugleda podjetja. Ugled gradijo na kakovosti izdelkov, osebnem
pristopu do kupcev in pohištvu, »ki naredi dom«. Če si želiš ustva-
riti ugled podjetja, moraš biti najprej zanesljiv poslovni partner,
ugled se meri predvsem skozi ponovne nakupe in zadovoljstvo
strank, kjer so ključna tudi njihova priporočila. V primeru pomanj-
kanja omenjenih priporočil to po njegovem kaže na težave v zau-
panju podjetju. Ugled podjetja neposredno vpliva na zaposlene,
na njihovo motivacijo, produktivnost in pripadnost podjetju, ki
pomaga privabljati nove kadre ter zadržati najboljše zaposlene.
Dr. Rok Stritar je v svojih poudarkih izpostavil, da se v sodobnem
digitalnem okolju kupci vse pogosteje srečujejo z več nakupnimi
kanali, ki z njimi vzpostavljajo močnejši stik, kot tradicionalna tr-
govina. Vse večjo vlogo pri tem imajo spletni iskalniki, ki so pod-
prti z umetno inteligenco in potrošnikom v trenutku priporočajo
izdelke glede na njihove potrebe. V podjetju si prizadevajo posta-
ti prva vstopna točka v nakupnem procesu, še preden potrošnik
uporabi iskalnik ali drugo orodje. »V panogah, kot je naša, kjer
imamo majhen delež lastne proizvodnje, se vsak dan borimo z
ugledom spletnih orodij,« je dejal. Na ugled, ki ga ustvarjajo algo-
ritmi iskalnikov ali orodij, kot je ChatGPT, podjetja težko vplivajo,
zato je pomembno, kaj se zgodi, ko potrošnik dejansko vstopi v
trgovino. »Naši prodajalci morajo biti strokovnjaki – tam se ugled
podjetja gradi neposredno.« Zdravko Poljašević se je kot zadnji
sogovornik v tej sekciji vprašal, kdo povezuje ugled in trgovca z
rabljenimi osebnimi avtomobili? Ugled je namreč redko beseda,
ki bi jo povezovali s prodajo avtomobilov. V podjetju so razvili sis-
tem, da zaposlujejo najprej svetovalce, ki nato postanejo proda-
jalci s personaliziranim pristopom. »Ne obstaja napačna stranka,
obstaja le napačen pristop,« je dejal in dodal, da je uspeh prodaje
odvisen predvsem od razumevanja potreb kupca.
Ob zaključku konference je potekala okrogla miza z nazivom »Tr-
govina v aktualnih izzivih geostrateških sprememb: Kako se
uspešno prilagajati in pametno odločati?«, ki jo je vodila pred-
sednica TZS mag. Mariča Lah.
V video nagovoru je Matjaž Han, minister za gospodarstvo, turi-
zem in šport, izpostavil ključne geopolitične izzive, s katerimi se so-
oča trgovina in njihov vpliv na vse deležnike vzdolž celotne verige
vrednosti. Poudaril je, da je slovensko gospodarstvo kot izvozno
2